نام کتاب : مجموعه مقالات دومين همايش مردمسالارى دينى نویسنده : جمعى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 108
ميان آنها صورت مىگيرد ...» (شورى: 38)
در اين آيه در توصيف مؤمنان، پس از اشاره به مسأله ايمان و نماز به
مسأله شورا و مشورت اشاره مىشود. همانگونه كه يكى از مفسران در اينباره
مىگويد: مسأله شورى در اين آيه در رديف ايمان به خدا و نماز قرار گرفته است كه
بيانگر اهميت فراوان آن است و تعبير «امر» اشاره به كارهاى مهم بهويژه مسائل مورد
نياز جامعه است و اين واژه چنان مفهوم گستردهاى دارد كه همه امور مهم سياسى و
نظامى و اقتصادى و فرهنگى را در برمىگيرد.[1]
«... وَ شاوِرْهُمْ فِي الْامْرِ فَاذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّل عَلي
الله انَّ الله يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِين؛ ... و در امور با
آنان (مسلمانان) مشورت كن، اما هنگامى كه تصميم گرفتى بر خدا توكل كن چرا كه
خداوند توكل كنندگان را دوست دارد.» (آلعمران: 159)
اين آيه پس از جنگ احد نازل شده است و با وجود شكست مسلمانان در اين
جنگ، از پيامبر مىخواهد كه با مسلمانان مشورت نمايد. بسيارى از انديشمندان و
مفسران مسلمان براساس اين آيه مشورت را به طريق اولى بر حاكمان مسلمان واجب
دانستهاند. علامه نائينى در توضيح آن مىنويسد:
«و دلالت اين آيه مباركه كه عقل كل و نفس عصمت را بدان مخاطب و به
مشورت با عقلاى امت مكلف فرمودهاند بر اين مطلب در كمال بداهت و ظهور است، چه
بالضروره معلوم است مرجع ضمير نوع امت و قاطبه مهاجرين و انصار است، نه اشخاص خاصه
... و دلالت كلمه مباركه فى الامر كه مفرد و مفيد عموم اطلاقى است بر اينكه متعلق
مشورت مقرره در شريعت مطهره كليه امور سياسيه است، هم در غايت وضوح و خروج احكام
الهيّه عزّ اسمه از اين عموم از باب تخصص است نه تخصيص.»[2]
بنابراين هم متعلق مشورت و هم اهل مشورت عام است و همه امور سياسى و
عمومى و تمامى مسلمانان را شامل مىشود.
روايت پيامبر (ص): روايات متعدد و ارزشمندى از پيامبر (ص) درباره
اهميت و ضرورت مشورت نقل شده است، از جمله:
[1] - ناصر مكارم شيرازى، تفسير نمونه، تهران: دارالكتب
الاسلاميه، 1453- 1366، ج 3، ص 140- 143
[2] - محمد حسين نائينى، تنبيه الامة و تنزيه الملة، با
توضيحات سيدمحمود طالقانى، تهران:[ بىنا]، چاپ نهم، 1378، ص 81- 82.
نام کتاب : مجموعه مقالات دومين همايش مردمسالارى دينى نویسنده : جمعى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 108