نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 368
و قضايايى را موافق عقل مىداند كه حقايق
آنها را با جستوجو در افكارى كه از احساس و تأمل در ما به وجود مىآيد، مىتوان
كشف كرد و آنها را با استنتاج طبيعى، درست يا امر برتر مىتوان دانست؛ چيزهايى كه
برتر از عقل است، قضايايى كه صحت يا رجحان آن را از مبادى نمىتوانيم دريافت كنيم
و قضايايى كه مخالف عقل بهشمار مىآيند، آنهايى هستند كه با انديشههاى يقينى و
واضح ما مخالف مىنمايند. بدينسان وجود خداى يگانه، موافق عقل و وجود بيش از يك
خدا، مخالف عقل و برانگيخته شدن مردگان بالاتر از عقل است. 59
عقل و پيروى از آن در انديشه اسلامى نيز جاىگاه بلندى دارد و قرآن و
سنت نبوى بدان تأكيد مىكنند و آن را حجتى باطنى در كنار حجت ظاهرى (پيامبر و امام
معصوم) بهشمار مىآورند. شريعت اسلام عقل را يكى از منابع چهارگانه استنباط احكام
شرعى برمىشمرد، ولى آن به تنهايى همه مشكلات اجتماعى، سياسى، اقتصادى و ... بشرى
را نمىتواند حل كند و از اينروى وحى به كمك آن مىآيد. عقل آدمى در عصر ظهور به
مرتبه تكامل خود مىرسد و به انسان عصر ظهور يارى مىرساند تا در اخلاق و بينش
انسانى خود به مرحله كمال برسد، اما باز قلمرو آن حدود و ثغورى دارد و بسيارى از
امور از جمله تدوين قوانين اجتماعى از حيطه تصرفات آن به دور خواهد بود. البته
تكامل قوه خرد سبب مىگردد انسان تشخيص دهد كه تنها خرد، رهزن مشكلات و معضلات
بشرى نيست و امور ماورايى و متافيزيكى همچون وحى و شريعت الهى و نيز شخصى آسمانى
بايد به يارى آن حجت باطنى بيايند تا بحرانهاى اجتماعى، سياسى، اقتصادى و امنيتى
او حل شود كه از اين ميان، به دو مورد اشاره مىشود:
1. حاكميت امام معصوم
براساس ديدگاه شيعه اماميه، دوازدهمين امام از سلسله امامان معصوم
حكومت جهانى را اداره مىكند. او افزون بر اينكه خود رئيس عاقلان است و از قوه
خرد در اداره نظام سياسى و اقتصادى جامعه بهره مىبرد، با عالم ماورا نيز پيوند
دارد و از دانشهاى آسمانى برخوردار است. او با يارى جستن از ذات بارىتعالى و وحى
و شريعت آسمانى، بر نيازها و مشكلات جامعه بشرى چيره مىشود و اقتصاد و فرهنگ
سالم، آسايش و امنيت، رفاه عمومى و پارسايى را در جامعه
نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 368