نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 347
ازاينرو، اين نوشتار در پى پاسخ به يك پرسش
اصلى است: چگونه انسانشناسى دولت مهدوى، به عنوان يك مكتب در مقابل ديگر مكاتب
انسانشناسى مىتواند معرفى شود؟ آنگاه اين انسانشناسى به چه صورت الگويى مناسب
براى معنادارى زندگى انسان معاصر و زدودن بحرانها از او مىتواند به شمار آيد؟
بنابراين، شايسته است مؤلفههاى انسانشناسى دولت مهدوى را همانند يك
مكتب تبيين نمود و كاركرد انسانشناسانه آن را به منزله راهحلى براى رفع
دغدغههاى بشر امروزى معرفى كرد:
الف) بازيابى كرامت انسانى
تاريخ حيات بشرى همواره آبستن حوادث تلخ، ناهنجارىها، ظلم و تبعيض،
ناامنى، خشونتها و ... براى بشر بوده و بدينسان همواره منزلت و مقام حقيقى انسان
به يغما رفته و خواستهها و نيازهايش زير پاى انسانهايى از جنس خودشان لگدمال شده
است. خشونتها، قوميتگرايىها، نژادپرستىها، بردگى انسانها و جنگهاى بزرگ
جهانى و ... نمونههاى واضحى از فروكاسته شدن از منزلت آدمى بوده و اين امور سبب
گرديده كه توجه به منزلت انسانى از افق فكرى نيز بيشتر شود. افق فكرى درباره منزلت
انسان به ويژه در مغربزمين فراز و نشيبهاى بسيارى را طى كرده است. براى نمونه،
كليساى كاتوليك در عصر رنسانس، آدمى را موجودى پست و ذليل و گناهكار فطرى مىشمرد
و با سلب هرگونه اختيار و اراده از انسان، او را به بردگى كليسا و كشيشان
درمىآورد و همه اختياراتش را از او سلب مىنمايد، به طورى كه آگوستين 2 مىگويد:
انسان، بهخودىخود فاسد و شرير است؛ او به ذلت ازلى محكوم است كه از
پدرش، آدم، به ارث برده است. آدم ابو البشر، بالذات خوب و با عقل كامل خلق شده
بود، ولى چون قوه اختيار و اراده آزادى به او عطا شده بود، به همراه حوا، به سبب
آزادى عمل و غرور نفسانى، از شجره ممنوعه تناول كرد. بنابراين، آدم، اولاد و
اعقابش به گناه جبلى مبتلا شدهاند.
هيچكس را از گناه، رهايى نيست. تمام بشر، ذاتا مفتون و مبتلا هستند. 3
نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 347