نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 275
دهد. پس در انتظار سه نوع شناخت و بصيرت،
حقشناسى و باطلشناسى و راهشناسى نهفته است. انتظار، نوعى فكر و بينش را
مىنماياند كه در انتخاب و گزينش دايمى، ميزان و معيار واقعبينانهاى به منتظران
مىدهد تا در بنبستها نايستند و با مسلح شدن به آن، سنگلاخهاى عصر غيبت را
آهسته و پيوسته بپيمايند و بستر ظهور را آماده سازند. اين جريان فكرى برآمده از
انتظار، انسان منتظر را در برابر فكرها و نحلههاى گوناگون، هويت مىبخشد و زمينه
ظرفيت و وسعت روحى را آماده مىسازد.
بنابراين، آنگاه كه مربيان تعليم و تربيت به تربيت كودكان و جوانان
مىپردازند، بايد انواع بصيرت برآمده از انتظار و موعودگرايى را به آنان بياموزند
تا مخاطبان به بصيرت و شناخت حق از باطل ره يابند و راه از كژراهه بشناسند تا در
عرصههاى مختلف سياسى و اجتماعى، آگاهانه و با بصيرت وارد شود. امام سجاد عليه
السّلام مىفرمايند:
اى ابو خالد! همانا مردم زمان غيبت كه به امامت او معتقدند و منتظر
ظهور او هستند، برتر از مردم همه زمانهايند؛ زيرا خداى متعال، به آنان آن اندازه
از عقل و شناخت داده كه غيبت براى آنان، به منزله شهود شده است. 45
ب) تربيت سياسى در حوزه گرايشها و ارزشها
پس از آنكه انسان حق و باطل را شناخت و به بصيرت لازم دست يافت،
بايد به حق و هرآنچه با آن است، بگرايد و آن چيز، براى او ارزش داشته باشد و در
درون از باطل بگريزد.
انتظار، چنين حالتى را در انسان به وجود مىآورد؛ چون انتظار فرع بر
چند اصل گرايشى است و چنانچه آن اصول محقق نشود، انتظار معنايى ندارد.
ايمان و تقوا
انسان منتظر بايد ايمان و يقين قلبى داشته باشد؛ چون شخص منتظر،
انتظار را وعده الهى و عنايت خداوند متعال به خود مىداند، پس بسان ايمان به او،
به وعده او نيز ايمان دارد. ايمان حاصل تقوا و جلب رضايت خداوند تبارك و تعالى
است
نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 275