responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بين‌المللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن    جلد : 1  صفحه : 201

تبليغات يأس‌آلود و منفى دشمنان، تربيت نيروهاى كارآمد و شايسته براى پشتيبانى از حكومت عدل جهانى و ....

تمايز اين دو بخش از آن‌روى است كه اهداف بخش اول به‌طور غيرمستقيم زمينه‌ساز ظهور خواهد بود، ولى دست‌يابى به اهداف دسته دوم، گامى مستقيم براى فراهم آوردن شرايط و زمينه‌هاى ظهور امام عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف است.

الف) اهداف عمومى‌

1. عدالت‌

تحقق عدالت فضيلتى به‌شمار مى‌رود كه نظام طبيعت بر آن مبتنى است و بشر آن را معيارى براى رفتار اجتماعى به رسميت مى‌شناسد. لذا حكومتى مى‌تواند سالم و ارزشمند باشد كه خود براساس عدالت روى كار آمده و اجراى عدالت را نيز سرلوحه برنامه‌هاى خود قرار داده است. اگر حكومتى براساس سلطه‌گرى و ظلم پى‌ريزى شود، ناپايدار و زوال‌پذير خواهد بود و اگر عدالت، محور نباشد، موجب نارضايتى و خشونت مى‌گردد.

راغب اصفهانى عدل را به معناى مساوات دانسته و آيه مباركه‌ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إِيتاءِ ذِي الْقُرْبى‌ 16 را چنين تفسير كرده كه عدل در آيه مساوات در مكافات است، يعنى پاداش عمل خير به اندازه خودش و جزاى عمل شر هم مساوى خودش باشد و براى توضيح بيشتر اين واژه مى‌گويد: «عدل تقسيم كردن به‌طور مساوى است.» 17

ابن منظور نيز عدل را تساوى ميان دو چيز دانسته‌ 18 و شيخ طوسى مى‌نويسد:

عدالت در لغت آن است كه احوال انسان متعادل و متساوى باشد. 19

علامه طباطبايى در معناى اين واژه فرموده است:

عدالت حق هرصاحب حقى را به او دادن و در جاى‌گاه مناسب خود قرار دادن است. 20

امام على عليه السّلام ابرمرد عدالت و الگوى دادگرى مى‌فرمايد:

العدل يضع الامور مواضعها؛ 21

عدل، هر چيزى را در جاى خود قرار مى‌دهد.

نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بين‌المللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن    جلد : 1  صفحه : 201
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست