نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 201
تبليغات يأسآلود و منفى دشمنان، تربيت
نيروهاى كارآمد و شايسته براى پشتيبانى از حكومت عدل جهانى و ....
تمايز اين دو بخش از آنروى است كه اهداف بخش اول بهطور غيرمستقيم
زمينهساز ظهور خواهد بود، ولى دستيابى به اهداف دسته دوم، گامى مستقيم براى
فراهم آوردن شرايط و زمينههاى ظهور امام عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف است.
الف) اهداف عمومى
1. عدالت
تحقق عدالت فضيلتى بهشمار مىرود كه نظام طبيعت بر آن مبتنى است و
بشر آن را معيارى براى رفتار اجتماعى به رسميت مىشناسد. لذا حكومتى مىتواند سالم
و ارزشمند باشد كه خود براساس عدالت روى كار آمده و اجراى عدالت را نيز سرلوحه برنامههاى
خود قرار داده است. اگر حكومتى براساس سلطهگرى و ظلم پىريزى شود، ناپايدار و
زوالپذير خواهد بود و اگر عدالت، محور نباشد، موجب نارضايتى و خشونت مىگردد.
راغب اصفهانى عدل را به معناى مساوات دانسته و آيه مباركه إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إِيتاءِ
ذِي الْقُرْبى 16 را چنين تفسير كرده كه عدل در آيه
مساوات در مكافات است، يعنى پاداش عمل خير به اندازه خودش و جزاى عمل شر هم مساوى
خودش باشد و براى توضيح بيشتر اين واژه مىگويد: «عدل تقسيم كردن بهطور مساوى
است.» 17
ابن منظور نيز عدل را تساوى ميان دو چيز دانسته 18 و شيخ طوسى مىنويسد:
عدالت در لغت آن است كه احوال انسان متعادل و متساوى باشد. 19
علامه طباطبايى در معناى اين واژه فرموده است:
عدالت حق هرصاحب حقى را به او دادن و در جاىگاه مناسب خود قرار دادن
است. 20
امام على عليه السّلام ابرمرد عدالت و الگوى دادگرى مىفرمايد:
العدل يضع الامور مواضعها؛ 21
عدل، هر چيزى را در جاى خود قرار مىدهد.
نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 201