نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 195
5. دولت بغرنجترين، مجهزترين و كاملترين
نهاد و سازمان سياسى، ادارى و قضايى و نظامى كشور است. 5
همه اين تعاريف بر عناصر اقتدار، حاكميت، نهاد اجتماعى، تشكيلات
سياسى، اجرايى، قضايى و قانونگذارى تأكيد دارند. بنابراين، در تعريفى ديگر
مىتوان گفت كه دولت دستگاه سامانيافته اجتماعى است كه ضمن دارا بودن عناصر قدرت
و حاكميت در پرتو قانونگذارى و اجراى قوانين، تنظيم همه روابط انسانى و تعاملات
اجتماعى را در سطح داخلى و بينالمللى برعهده دارد. بنابراين تعريف، دولت حكومتى
مقتدر است كه در ضمن قانونگذارى ضامن اجراى قوانين نيز بهشمار مىرود و تشكيلاتى
است كه از تعدى و تجاوز و هرآنچه باعث برهم زدن تعاملات سالم اجتماعى مىشود، باز
مىدارد و قدرت بازدارندهاى است كه از بروز مشكلات و تضييع حقوق افراد مىكاهد و
در تعامل با كشورها و دولتهاى ديگر از قوانين و چارچوب مشخصى پيروى مىكند.
اهداف متوسط و ميانى و هدف نهايى آفرينش
گاهى اهداف حكومتها مشخص و معين است و گاهى مراتب دارد، يعنى يك هدف
عالى و نهايى منظور است و اهداف ديگر وسيلهاى هستند براى رسيدن به آن هدف نهايى.
باوجوداين، امروزه بيشتر حكومتها، اهداف دنيوى و مادى مثل آزادى، امنيت، رفاه،
بهداشت، آموزش، ارضاى خواستههاى همه مردم يا دستكم اكثر آنان و هر هدفى را كه به
نوعى به آسايش زندگى دنيوى آنها برگردد، دنبال مىكنند و حكومتى از نظر مردم
ايدهآل است كه بتواند امنيت داخلى و خارجى و خواستههاى اكثر را برآورده سازد،
اما در حكومتى كه انبيا مطرح كردهاند و دولتى كه رسول گرامى اسلام صلّى اللّه
عليه و اله و سلّم آن را بنيان نهاد، هدفى فراتر از اين اهداف مورد توجه است و همه
اين اهداف، به گونه متوسط و ميانى براى رسيدن به آن هدف غايى لحاظ مىشوند. آن هدف
غايى، همان هدف خلقت انسان است. خداوند متعال مىفرمايد: