نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 194
مقدمه
هر حركت اصلاحى و انقلابى زمانى به نتيجه مىرسد كه براى آن
زمينهسازىهاى لازم شده باشد و گروهى معتقد، مخلص و فداكار آن را يارى كنند و به
پيش ببرند. انقلاب حضرت ولى عصر عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف نيز از اين اصل
بركنار نيست، به ويژه كه اين انقلاب حركتى جهانى است و ياورانى در سطح جهان را
مىطلبد كه پذيرا و پشتيبان آن باشند. پرورش چنين ياورانى نياز به زمينهسازى
جهانى دارد كه همه منتظران بايد در اين جهت توان خود را به كار گيرند. در اين
ميان، وظايف مهم و پيچيدهاى برعهده دولتهاى اسلامى است كه بايد با
برنامهريزىهايى صحيح و پىگيرى اهداف بلند در اين زمينه بسيار تأثيرگذار عمل
كنند. دولت زمينهساز بايد همه فعاليتهاى فرهنگى، اجتماعى و سياسى خود را براساس
آموزه مهدويت طراحى كند و با تلاشهاى مضاعف خود در اين جهت همه جهان را آماده و
پذيراى حكومت عدل جهانى نمايد. اهدافى كه دولت زمينهساز بايد آنها را تعقيب كند،
متعدد و متنوع است كه در اين نوشتار به فراخور بهشمارى از مهمترين آنها اشاره
مىشود.
تعريف دولت
واژه دولت) etats (از ريشه لاتينى«sevats» به معناى ايستادن و به صورت دقيقتر از واژه«svtats»
به معناى وضع مستقر و پابرجا آمده است. اين واژه چنانكه معناى لغوى آن دلالت مىكند،
با ساختار اقتدار و روابط قدرت در جامعه سروكار دارد. صاحبنظران تعاريف متفاوت و
متعددى از اين واژه بيان داشتهاند كه از جمله تعاريف آنان در زير مىآيد:
1. دولت عالىترين مظهر رابطه قدرت و حاكميتى است كه در همه جوامع
وجود دارد و مفهومى گستردهتر از نهادهاى اجرايى و قانونگذارى دارد. 1
2. دولت چارچوبى از ارزشهاست كه در درون آن زندگى جريان مىيابد و
قدرت عمومى خود را در جهت تحقق آن ارزشها به كار مىبرد.
2
3. دولت به منزله قدرت سامانيافته و شكلبندى شده اجتماعى است. 3
4. نظامى غيرشخصى و مسلط قانونى است كه ساختارى جمعى از اقتدار را
تعيين مىكند و طبيعت و شكل اداره و نظارت بر يك اجتماع معين را ايجاد مىكند. 4
نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 194