نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 170
مناسبات و روابط خود با همنوعانش، همزيستى
و مسالمت است. جنگ و ستيز از نگاه اسلامى، حالتى عارضى و موقت و نه طبيعى و دايمى
دارد. آيات فراوانى در قرآن اين مطلب را تأييد مىكند كه به برخى از آنها اشاره
مىشود:
قُلِ اللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصاً لَهُ دِينِي* فَاعْبُدُوا ما
شِئْتُمْ؛ 62
بگو: «خدا را مىپرستم، درحالىكه دينم را براى او بىآلايش مىگردانم.
و اگر به صلح گراييدند، تو [نيز] بدان گراى و بر خدا توكل نما كه او
شنواى داناست.
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ
كَافَّةً؛ 67
اى كسانى كه ايمان آوردهايد، همگى به اطاعت [خدا] درآييد.
بنابراين آيات چنين استنباط مىشود كه ايجاد عقيده در نهاد آدمى هرگز
با تحميل و زور سازگار نيست و ديگر، آنكه پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلّم در
روابط و تحقق رسالت و سياست خويش با خشونت و ناسازگارى بيگانه است و مبناى دعوت و
سياست عام وى بر تفاهم و مسالمت و ملايمت استوار است و درواقع، جنگ و خصومتورزى
بر مبناى تخاصم دشمنان و استمرار عناد آنان، بر رفتار سياسى دولت نبوى عارض
مىگشته است، همچنانكه آيه 125 سوره نحل، پيامبر را به موعظه نيكو و بهترين
گفتمان با مخالفان سفارش مىنمايد.
نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 170