نام کتاب : مبانى حكومت اسلامي نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 257
موريتانى نيز اطلاق مىگردد. تركيب واژه
جمهورى با اسلام به اين معناست كه جمهورى بودن بيانگر شكل نظام و اسلام نمايانگر
محتواى آن است؛ به ديگر سخن، جمهورى اسلامى نظامى است كه در قالب و شكل جمهورى، و
با ماهيت و محتواى اسلامى، امور خويش را سامان مىبخشد.
در جمهورى اسلامى ايران «ولىّ فقيه» نسبت به كل نظام و «فقهاى شوراى
نگهبان» نسبت به قوانين مصوب از سوى مجلش، تضمينكننده اسلامى بودن نظام مىباشند.
مرورى بر قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران، وجود ويژگىهاى پنجگانه
رژيمهاى جمهورى را اثبات مىكند[1].
قانون اساسى، مسئوليت سياسى را تا حدّ عزل رهبرى (اصل 111) و رياست
جمهورى (بند 10 از اصل 110 و بند دوم از اصل 89) و نيز مسئوليت حقوقى و كيفرى را
تا حدّ محاكمه رهبرى (ذيل اصل 107 و اصل 142) و رياست جمهورى و معاونان او و
وزيران (اصل 140) قائل شده است.
برابرى رهبرى با ساير افراد كشور در برابر قوانين (ذيل اصل 107)
بيانكننده اين امر است كه همه قوانين مدنى و جزايى براى مقام رهبرى و خانواده وى،
همچون ساير مردم ايجاد حق و تكليف مىكند.
2. طبقهبندى براساس توزيع قدرت عمومى (تفكيك قوا)*
در نظامهاى سياسى مردمسالار تفكيك قواى حكومت به قواى سهگانه
تقنينى،
[1] - در مورد رهبرى، برخى از اين ويژگىها بايد با
ملاحظات خود، مورد ارزيابى قرار گيرند؛ به عنوان مثال، مدت رهبرى و« ولايت امر» نه
مانند رژيمهاى سلطنتى مادام العمرى است و نه چون رژيمهاى جهمورى ادوارى، بلكه
مطابق نظريه انتصاب،« مادام الوصفى» است. بر اين اساس، نصب ولايت از سوى معصوم
عليه السّلام به سبب وجود شرايط خاص بوده و مادامى كه اين شرايط در فرد وجود داشته
باشد، ولايت نيز استمرار دارد.
نام کتاب : مبانى حكومت اسلامي نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 257