responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مبانى حكومت اسلامي نویسنده : جوان آراسته، حسين    جلد : 1  صفحه : 200

آية اللّه شيخ جواد تبريزى قائل به ولايت فقيه در امور حسبيه به معناى موسّع آن مى‌باشد. به نظر ايشان اداره نظام شهرها و تهيه ساز و برگ لازم براى دفاع از بلاد اسلامى از مهم‌ترين امور حسبيه مى‌باشد كه براى فقيه جامع شرايط ثابت است.

تفصيل مطلب را نيز در كتاب ارشاد الطالب بيان كرده‌اند.[1] سيد محمّد آل بحر العلوم در رساله ولايات خود يكى از موارد ثبوت ولايت براى فقيهان را ولايت در امور حسبيه مى‌داند.[2] علامه ميرزا محمد حسين غروى نائينى، فقيه بلندآوازه عصر مشروطه نيز در پاسخ به اين سؤال كه «در اين عصر غيبت كه دست امت از دامان عصمت كوتاه و مقام ولايت و نيابت نوّام عام در اقامه وظايف مذكوره هم مغصوب و انتزاعش غير مقدور است، آيا ارجاعش از نحوه اولى (سلطنت جائره مطلقه) كه ظلم زايد و غصب اندر غصب است به نحوه ثانيه (سلطنت مشروطه) و تحديد استيلاى جورى، [حكومت استبدادى‌] به قدر ممكن واجب است؟ يا آن كه مغصوبيت، موجب سقوط اين تكليف است؟»[3] چنين پاسخ مى‌دهد:

«از جمله قطعيات مذهب ما طائفه اماميه اين است كه در اين عصر غيبت- على مغيبه السلام- آن‌چه از ولايات نوعيه را كه عدم رضاى شارع به اهمال آن- حتى در اين زمينه- معلوم باشد، وظايف حسبيه ناميده و نيابت فقهاى عصر غيبت را در آن‌قدر


[1] - صراط النجاة فى اجوبة الاستفتاءات، ج 1، ص 10.

[2] - ر. ك: سيد محمّد آل بحر العلوم، بلغة الفقيه، ج 3، ص 236

[3] - محمّد حسين غروى نائينى، تنبيه الأمة و تنزيه الملة، ص 41- 42. منظور ايشان به عبارت ساده‌تر اين است كه در عصر غيبت كه امت از دسترسى به معصوم، محروم‌اند و ولايت و نيابت نايبان امام زماند ر انجام وظايف، حكومت هم به گونه‌اى غصب گرديده كه امكان گرفتن آن مقدور نيست، آيا تبديل حكومت از سلطنت مطلقه و محدود نمودن سلطه حكومت استبدادى در حدّ امكان، واجب است يا با وجود غصب حكومت ديگر تكليفى براى ما وجود ندارد؟

نام کتاب : مبانى حكومت اسلامي نویسنده : جوان آراسته، حسين    جلد : 1  صفحه : 200
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست