نام کتاب : مبانى حكومت اسلامي نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 179
پيروى كردهاند و [نيز] اين پيامبر و كسانى
كه ايمان آوردهاند.
اينروايات با بيان ويژگىهاى لازم براى رهبرى و ولايت بر مردم، بدون
هيچ ابهامى بر آگاهى عميق و گسترده نسبت به فرامين الهى در امر حكومت تأكيد
مىكنند كه مصداق آن عالمان دين و فقيهان مىباشند.
ه) مطابق نقل تحف العقول حسين بن على عليهما السّلام در ضمن خطبهاى
طولانى راجع به امر به معروف و نهى از منكر خطاب به علما مىفرمايد:
... و أنتم أعظم الناس مصيبة لما غلبتم عليه من منازل العلماء لو
كنتم تسعون، ذلك بأن مجارى الأمور و الأحكام على أيدي العلماء باللّه، الامناء على
حلاله و حرامه، فأنتم المسلوبون تلك المنزلة و ما سلبتم ذلك إلّا بتفرقكم عن الحق
و اختلافكم في السنة ...؛[1] مصيبت شما از مصيبت ديگران سهمگينتر است، زيرا منزلت و مرتبت
دانشمندان را از شما بازگرفتهاند. مجراى تحقق همه امور و احكام بايد به دست
دانشمندان الهى باشد كه امين خدا بر حلال و حرام او مىباشند. اما اينك آن منزلت و
مقام را از شما گرفتهاند و اين امر جز به سبب پراكندگى شما از محور حق و
اختلافتان در سنت نمىباشد ....
اين حديث طولانى دستور العملى براى همه مسلمانان و موعظهاى براى همه
دين باوران در طول تاريخ است؛
نكته قابل توجه در اينروايت تعبير «مجاري الأمور و الأحكام على ايدي
العلماء باللّه الأمناء على حلاله و حرامه» مىباشد. اين تعبير شئون مختلف افتا،
قضاوت و زعامت سياسى را در بر مىگيرد و با توجه به اينكه جمع محلى به الف و لام
دلالت بر استغراق مىكند، ولايت و زعامت در همه امور ثابت مىگردد؛ به عبارت ديگر،
مشروعيت همه امور حكومتى و سياسى به دست عالمان دينى خواهد بود، چرا كه اصل ولايت
فقيهان و اطلاق آن به خوبى از اين حديث استفاده مىگردد و دليل