نام کتاب : مبانى حكومت اسلامي نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 105
امت، پس از پيامبر در «امامت» امامانعليهم
السّام تداوم ياته است. گرچه بحث اصلى ما در اينجا مسئله حكومت و زعامت سياسى
است، اما به خاطر آن كه حكومت يكى از شاخهها و شئون «امامت» است و امامان همه
شئون پيامبر، به جز شأن تلقى و دريافت وحى را دارا مىباشند ناگزيريم ابتدا تعريفى
از «امامت» ارائه نموده، سپس دلايل امامت و ولايت را- كه حكومت نيز زيرمجموعه آن
است- بررسى نماييم.
تعريف امامت
در تعبير بسيار زيبا و گوياى امام هشتم آمده است: «إنّ الإمامة زمام
الدين و نظام المسلمين»[1]؛ امامت
شيرازه دين و موجب نظم مسلمين است.
و در علم كلام، امامت اينگونه تعريف شده است:
الإمامة رئاسة عامّة في امور الدين و الدنيا نيابة عن النبي؛[2] امامت، رهبرى فراگير و همگانى است
در امور دين و دنياى مردم به جانشينى از پيامبر.
قوام امامت به وجود فردى به نام «امام» است؛ امام يعنى رهبر و پيشوا
و «امام» امامت «امت» را بر عهده دارد. دقيقا به همين جهت است كه «امامت» از مسائل
مهم اعتقادى و كلامى شيعه محسوب مىگردد برخلاف اهل سنّت كه «خلافت» را، با آنچه