نام کتاب : عصر زندگى و چگونگى آينده انسان و اسلام پژوهشى در انقلاب جهانى مهدى( عج) نویسنده : حكيمى، محمد جلد : 1 صفحه : 294
است، ممكن است كسانى را دچار يأس و شكست
كند، و شكيب از ايشان بستاند، و از كارآيى دين خدا و رهبرى الهى و آينده آن مأيوس
سازد. اين يأس از منطق دين و آيين خرد بدور است. بايد از نفوذ چنين انديشههايى در
ذهن افراد و جامعه پيشگيرى كرد، و با تكيه به خدا و ايمان به حتميت وعدههاى الهى
و اعتقاد به اصالت راه پيامبران و حقانيت تعاليم امامان معصوم «ع»، پايدارى را
زنده نگاه داشت، و صبر پيشه كرد، و اميدها را به يأس بدل نساخت و پيروزى دين خدا و
عزت حتمى مؤمنان و تحقق جامعه عدالت بنياد مهدوى را وعدههاى تخلفناپذير دانست.
اجتماع شيعه، داراى چنين انتظارى است اگر شيعىمذهب است.[1]
امام صادق «ع»:
*- لمؤمن الطاق! يا ابن النعمان، و لا يكون العبد مؤمنا حتى تكون فيه
ثلاث سنن: سنة من اللّه، و سنّة من رسول اللّه، و سنّة من الامام ... و امّا الّتى
من الامام فالصبر فى البأساء و الضرّاء حتى ياتيه اللّه بالفرج.[2]
- اى پسر نعمان! انسان مؤمن نيست مگر اينكه سه خصلت را در خود پديد
آورده باشد: خصلتى از خدا و خصلتى از پيامبر و خصلتى از امام ... آن خصلتى را كه
از امام بايد در خود پديد آورد شكيبايى در دشواريها و مشكلات است، تا فرج و گشايش
الهى برسد.
در دعاها، حالت انتظار منتظران راستين، چنين ترسيم شده است:
* ... فلو تطاولت الدهور، و تمادت الاعمار، لم ازدد فيك الّا يقينا،
و لك الّا
[1] - بايد همه جامعههاى اسلامى داراى چنين وضعى باشند
نه تنها شيعه، زيرا مسئله مهدى« ع» و ظهور او امرى اسلامى است كه پيامبر اكرم« ص»
خبر آن را داده است، و در دهها كتاب از كتب معتبر اهل سنت، در آنباره احاديثى مهم
و فراوان رسيده است.