نام کتاب : عصر زندگى و چگونگى آينده انسان و اسلام پژوهشى در انقلاب جهانى مهدى( عج) نویسنده : حكيمى، محمد جلد : 1 صفحه : 288
طبق آنچه در جامعه اسلامى مرسوم بود، و
همگان از آن تكليف آگاهى داشتند (يعنى نوبت در مرزبانى و مرزدارى، و سه روز يا چهل
روز و واجب كفايى بودن آن)، موضوع برتر و تكليف مهمترى را نيز بازگفتند، كه ما در
همه دوران و همه زمانها مرزدار و مرزبانيم، و شيعه ما بايد پيرو ما باشد و همواره
و هميشه هوشيارانه به حراست و حفاظت از مرزهاى جغرافيايى و عقيدتى سرزمينهاى
اسلامى و دين اسلام بپردازد، و از اين مهمّ و واجب لحظهاى غفلت نورزد.
علّامه مجلسى در تفسير اين حديث گفته است: «اى يجب على الشيعة ان
يربطوا انفسهم على طاعة امام الحقّ، و انتظار فرجه، و يتهيؤا لنصرته: بر شيعه واجب
است كه حاضر يراق و گوش به فرمان امام بر حق باشند، و در انتظار فرجش بسر برند، و
براى يارى او آماده باشند»[1]
بنابراين، شيعه در همه دوران عمر خويش مرزدار و مرزبان و سنگرنشين
است. و در اين خصلت چون امامان خويش و امام منتظر است، يعنى «رباط» (سنگردارى و
مرزبانى) شيعه چون «رباط» امام، در همه دورانها و تمام روزها و روزگاران است.
امام مهدى «ع» نيز خود را «مرابط، مرزبان و مرزدار» خوانده است، در
نامه به شيخ مفيد: