نام کتاب : عصر زندگى و چگونگى آينده انسان و اسلام پژوهشى در انقلاب جهانى مهدى( عج) نویسنده : حكيمى، محمد جلد : 1 صفحه : 184
قرآن و بسيارى از احاديث را در دست دارند،
باز در استنباط و استنتاج امور تازه پيدا و مسائل مستحدثه ناتوانند. و امام پاسخ
به همه آن مسائل را با الهام از كتاب خدا و سنت پيامبر اكرم و احاديث پدران
بزرگوارش، به جامعه بشرى عرضه مىكند، و همه را به شگفت مىافكند. و همه اينگونه
تعاليم و شرح و تبينها از كتاب خدا را تازه و جديد مىبينند.
امام صادق «ع»:
* ... للقرآن تأويل يجرى كما يجرى الليل و النهار، و كما تجرى الشّمس
و القمر، فاذا جاء تاويل شىء منه وقع، فمنه ما قد جاء، و منه ما لم يجىء.[1]
- ... قرآن را تأويلى است كه همچون گردش شب و روز و سير خورشيد و
ماه، جريان دارد. و چون تأويل چيزى از آن بيايد واقع مىشود. بعضى از آن تأويلها
آمده است و بعضى هنوز نيامده است.
اكنون آيا اين بخشهاى عظيم از حقايق قرآنى كه تاكنون تبيين نشده است،
با رشد فكرى اجتماعات و مسائل تازه پيدا ارتباط دارد، به دست چه كسى بايد تبيين و
تفسير شود؟ و اسرار و رموز ظاهر و باطن و باطنهاى پوشيده قرآنى چه وقت بايد آشكار
گردد، چه كسى بايد مشكلات انبوه و گرانبار اجتماعات آنروز بشرى را از لابلاى آيات
قرآن بيرون آورد؟ آرى، قرآن چنان تفسير و تبيين شود كه چون هرشب و روز جديد، تازه
و نو باشد؟ به گونهاى تفسيرهاى مفسّر واقعى قرآن تازگى دارد كه قرآن نيز كتاب
جديد و تازه شمرده مىشود، و آن معانى جديد موجب شگفتى همگان مىگردد، بويژه كسانى
كه به تأويل و توجيه قرآن كريم و احاديث پرداختند، و يا بگونهاى مطالب مكاتب غربى
و شرقى را در تفسير و توجيه مبانى قرآنى ملاك قرار دادند.