نام کتاب : عصر زندگى و چگونگى آينده انسان و اسلام پژوهشى در انقلاب جهانى مهدى( عج) نویسنده : حكيمى، محمد جلد : 1 صفحه : 129
ظهور)، و آنگاه كه رستاخيز قائم بيآغازد
مطمئن باشد كه زمين از او گرفته مىشود.
اينها نمونهاى از تعاليم ما درباره مالكيت زمين در دوران پيش از
ظهور و پس از ظهور بود كه نظريه مالكيت امام[1]
را تثبيت مىكند. در تعاليم ديگرى از مالكيت اموال- بويژه در رستاخيز ظهور- با
تعميم و فراگيرى بيشترى سخن رفته است:
امام باقر «ع»:
*- فى قوله تعالى: فَلَمَّا أَحَسُّوا
بَأْسَنا إِذا هُمْ مِنْها يَرْكُضُونَ لا تَرْكُضُوا وَ ارْجِعُوا إِلى ما
أُتْرِفْتُمْ فِيهِ. ..[2]»
يعنى الكنوز الّتى كنتم تكنزون.[3]
- درباره اين آيه قرآن: «چون عذاب ما را حسّ مىكردند به ناگاه از
آنجا مىگريختند. مگر يزيد. به ناز و كاموريهاى خود و ... بازگرديد ...».
منظور گنجهايى است كه ذخيره كردند.
اين آيه در حديث امام باقر «ع»، به ويژگيهاى دوران ظهور تفسير شده
است.
امام صادق «ع»:
* موسّع على شيعتنا أن ينفقوا ممّا فى أيديهم بالمعروف، فاذا قام
قائمنا حرم على
[1] - مالكيت امام به عنوان منصب است يعنى مالكيت دولت
اسلامى، ازاينرو اين مالكيت در اسلام از اشكال مالكيت عمومى و اجتماعى شمرده
مىشود، زيرا كه امام و دولت اسلامى، اموال را در راه سالمسازى اقتصاد جامعه و
ايجاد تعادل و توازن اقتصادى و رفع نيازهاى عمومى، صرف مىكند. براى توضيح بيشتر
به« الحياة» ج 6 ص 223 و ج 2 ص 484- 490 مراجعه شود و همچنين« اقتصادنا» بخش:«
نظرية توزيع ما قبل الانتايح:
نظريه توزيع قبل از توليد» ص 433
به بعد و بخش:« مسؤولية الدولة فى الاقتصاد الاسلامى: مسؤوليت دولت در اقتصاد
اسلامى» ص 697 به بعد، ديده شود.