responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سياست و مهدويت نویسنده : بهروز لک، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 28

و سنت علوى. اما اين الگوها به دليل شرايط تاريخى خاص خويش، نتوانستند آرمان نهايى نظام اسلامى را محقق كنند و همواره چالش‌ها و مشكلاتى در برابر آنها وجود داشته است. اما مدينه فاضله مهدوى، كامل‌ترين نظام سياسى اسلامى است. در واقع، مى‌بايست هم با نگاه به گذشته محقق و هم آينده آرمانى، زندگى سياسى امروز خويش را سامان بخشيم. البته امروزه كسانى در سنت گذشته ترديدهايى كرده‌اند؛ مانند: آيا پيامبر گرامى اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم مأمور به تشكيل حكومت دينى بوده است يا نه؟ آيا حضرت على عليه السّلام تنها به دليل انتخاب مردم و بيعت آنان حكومت را پذيرفت، يا آن كه مأموريتى الهى بر عهده‌اش بوده است؟ هرچند رويارويى با چنين مباحث و شبهاتى، استدلال‌هاى تاريخى و كلامى مى‌طلبد، با نگاه به آينده نيز مى‌توان به اين شبهات پاسخ گفت. بسيارى از افرادى كه در گذشته ترديد مى‌كنند، ترديدى ندارند كه سرانجام منجى موعود از جانب خداوند برانگيخته خواهد شد و حكومت دينى جهانى تشكيل خواهد داد. براى بحث با اين افراد، مى‌توان به آينده‌شناسى روى آورد و آرمان نهايى را توضيح داد.

شناسايى آينده از جهت ديگرى نيز ضرورت دارد؛ همواره آينده راهنماى امروز است. اگر ما آينده را به خوبى بشناسيم، حال را هم به خوبى خواهيم شناخت. كسانى كه نگاه روشنى به آينده ندارند، حال خويش را نيز نمى‌توانند خوب بشناسند. از اين جهت آينده شناسى ارتباط وثيقى با زندگى امروز دارد و براى ساختن و تنظيم زندگى سياسى امروز خويش، بايد به آينده موعود روى آورد.

6. بحران عدالت و توجه به منجى‌گرايى در جهان امروز؛ بحران عدالت در عصر حاضر، ضرورت پرداختن به مباحث سياسى مهدويت را در پى مى‌آورد. امروزه، بحران عدالت به تدريج به بحرانى فراگير تبديل مى‌شود.

بنابر روايات، منجى موعود هنگامى ظهور خواهد كرد كه زمين از ظلم و جور

نام کتاب : سياست و مهدويت نویسنده : بهروز لک، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 28
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست