responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سياست و مهدويت نویسنده : بهروز لک، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 27

جريان‌هاى فكرى مختلفى آمده‌اند و رفته‌اند. به كدام يك بايد دل ببنديم؟ در اين زمان كه عصر پايان مكتب‌هاست، و در واقع دوران افول مكتب‌ها و قرائت‌هاى كلان است، اين دغدغه بيشتر احساس مى‌شود. دنياى مدرن كوشيده بود تا در اين چند سده اخير بهترين راه حل را بنمايد. اما خود مدرنيته غربى نيز با بحران مواجه شد و نقدهايى كه پسامدرن‌ها از درون بر آن مطرح كرده‌اند، حاكى از بحران درونى تفكر مدرنيسم غربى است. حال اين پرسش پيشاروى انسان امروز مطرح است كه بديل مناسب چيست؟

عده‌اى دل خوش كرده‌اند كه ليبراليسم جواب بدهد. اما ليبراليسم و در كل مدرنيته غربى جواب نمى‌دهد. به هر حال در شرايطى كه اين ايدئولوژى‌ها و مكاتب افول مى‌كنند، انسان‌ها به دنبال ايده‌هاى باثبات‌ترى هستند. پس از اين جهت، ما مى‌توانيم آموزه حكومت اسلامى و در رأس آن مدينه فاضله مهدوى را ارائه كنيم.

4. احياى اسلام‌گرايى و توجه جهان به سياست و مدينه فاضله اسلامى؛ بعد چهارم كه ضرورت آن امروزه مطرح است، احياى اسلام‌گرايى در جهان امروز است. در واقع، اسلام‌گرايى كه در شرايط امروز جهانى رو به گسترش است، يك جامعه آرمانى و مطلوب دارد. آرمان اسلام‌گرايى، مدينه فاضله مهدوى است. پس اگر آرمان نهايى اسلام‌گرايى را بخواهيم شفاف‌تر توضيح بدهيم، راهى جز بيان مدينه فاضله مهدوى نخواهيم داشت.

5. تبيين و توضيح وضعيت سياسى جامعه امروز با الگوى مدينه فاضله مهدوى؛ از وجوه ضرورت شناسايى و پرداختن به مباحث سياسى مهدويت؛ ضرورت‌هاى زندگى سياسى امروز ماست. اگر ما امروزه در جهان اسلام وضعيت سياسى خويش را بخواهيم سامان دهيم، مى‌بايست بر اساس الگوى آرمانى خويش به ساختن جامعه امروزى بپردازيم. الگوى آرمانى ما در آينده است. البته الگويى نيز در گذشته و در صدر اسلام داريم؛ يعنى در سنت نبوى‌

نام کتاب : سياست و مهدويت نویسنده : بهروز لک، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 27
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست