اما منكرات حمامها، همچو صورتها كه بر در
حمام باشد، و كشف عورت و نظر در او، و كشف دلّاك از عورت آن كس كه او را خدمت
مىكند، و دست بردن به عورت از براى چرك گرفتن بىكيسه، و دست در شيب ازار او در
بردن، و به رو افتادن پيش دلاك، اين همه حرام است، الّا افتادن به رو پيش دلاك كه
آن مكروه است. و جايز نيست دست فروبردن در ظرفهاى نجس در آبهاى اندك، و غسل ازار و
طاس نجس در حوض كه آب او اندك باشد. و اگر درحمام سنگ نرم باشد كه مردم برآن لغزند
چون غافل گردند، واجب است محتسب را كه آن را بركند. و بازگذاشتن سدر و صابون كه
مردمان را لغزاند بر زمين حمام منكر است، و منع اين منكرات بر محتسب واجب است. و
اللّه اعلم.
اما منكرات ضيافت همچو فرش حرير نسبت با شافعى، و مجمره طلا و نقره،
و استعمال گلاب از ظرفهاى طلا و نقره، و پردههاى صورتگرى، و شنيدن اوتار و زنان
كه غنا گويند، و جمع شدن زنان بر بامها از براى نظر كردن به مردان[1]، اين همه حرام است و منع او واجب
است. و گاهى كه طعام حرام باشد، يا موضع ضيافت مغصوب باشد، منكر اشدّ و اغلظ است.
و اگر آنجا كسى باشد كه جامه حرير پوشيده باشد يا انگشترى طلا در دست كرده باشد پس
او فاسق است، با او نشستن جايز نيست الا به ضرورت. و اگر در ضيافت مبتدعى باشد كه
در بدعت خود سخن گويد، جايز است حاضر شدن كسى را كه قادر باشد به ردّ بر او، و اگر[2] سخن نگويد، جايز است حاضر شدن به
اظهار كراهت. و اگر آنجا كسى باشد كه مردمان را خنداند به سخنان مضحك از جنس فحش و
دروغ جايز نيست حاضر شدن. و اگر خنداند نه به فحش و دروغ، جايز است اگر اندك باشد.
و اگر آن را عادت گرفته باشد جايز نيست. و نيست از جمله منكرات اين سخن كه گويد
امروز ترا صدبار طلب كردم و هزار بار اين سخن گفتم و آنچه مانند اين باشد. و اسراف
در طعام و بنا و صرف مال به مطرب و نايحه منكر است، و واجب است منع از آن.
[1] -م. اضافه دارد: اگر در ميان مردان جوانى باشد كه
خوف فتنه باشد.
[2] -م. اضافه دارد: و اگر قادر به رد او نباشد حاضر
شدن جايز نيست و اگر مبتدع.