كسى تقليد مالك كرد در آنكه وضو باطل
نمىشود به آنكه لمس كنند بىشهوت، بايد كه تمام بدن را در غسل دست بمالد و تمام
سر را مسح كند، و الّا نماز او باطل باشد نزد امامين. اين است سخن شارح «منهاج»
رحمه اللّه.
قال فضل اللّه بن روزبهان: و از اينجا مستفاد شد كه اگر عسر و يسر يك
باب از ابواب ارتكاب نمايند، چنانچه به اتفاق امامين آن امر باطل نباشد، تقليد دو
مذهب توان كرد، در بابى دون بابى، ما دام كه مرتكب عسر و يسر هر دو باشند. و بر
اين تقدير كه در شرح اصول درج كرده اتفاق اصوليان هم هست درين مسأله و اللّه اعلم.
چون سلطان بر نصب مفتيان مستحق اقدام نمود، و در اعمال شريعت لابد
است از كسى كه الزام كند خصوم را جهت اداى حقوق، و چنين كسى را در عرف شرع قاضى
گويند. و لابد است سلطان را از طلب كسىكه مستجمع شرايط قضا باشد. پس بر ما واجب
باشد بيان كيفيت نصب قضات، و شروط صحت تفويض قضا، و مجمل آداب قاضى در اعمال او من
حيث القضا، و اللّه اعلم.