نام کتاب : سلسله مباحث اسلام، سياست و حكومت نویسنده : مصباح يزدي، محمد تقي جلد : 1 صفحه : 56
يا از كانونهاى مختلف حزبى و گروههاى صنفى و
... نضج گرفت و مردم نمايندگانى را براى تصميم گيريهاى مختلف انتخاب مىكردند و
اين چنين دموكراسى جايگاه مردم را تبيين و ترسيم نمود. با ظهور استعمار و دول
قدرتمند و بخصوص پس از رشد و توسعه اسلام و ديدگاههاى اسلامى در جوامع بشرى،
دموكراسى با زيربناى سكولار و لائيك وارد عرصه سياسى شد تا آنجا كه در غرب هرجا
دين و مذهب به ميدان تصميم و سياستگذارى وارد مىشد، دموكراسى آسيب مىديد زيرا
در انديشه ايشان دين جايى در مباحث سياسى و اجتماعى ندارد و صرفا يك جنبه اخلاقى و
فردى دارد كه نقشى هم در شكلگيرى و رشد و كمال جوامع بشرى نخواهد داشت.
از ديدگاه اسلام دين محور و اساس كليه حركتهاى فكرى و عملى جامعه
اسلامى است يا به تعبير روشنتر، مباحث مختلف اجتماعى ملهم از دين است و هرجا كه
قانون در وضع و اجرا مخالف دين باشد، از اعتبار ساقط است و فقط آنجا قانون معتبر و
لازم الاجرا است كه همسو و منطبق بر موازين شرع و دين باشد و آنجا كه مخالفت با
دين دارد اگرچه رأى تمامى مردم هم باشد از نظر اسلام مردود است پس در جامعه اسلامى
ملاك اصلى در اعتبار و الزام و التزام قانون تطبيق و تطابق آن با دين و اعتقادات
است.
مرورى بر مطالب جلسات گذشته
موضوع بحث تبيين نظريه سياسى اسلام است. ابتدا پيش فرضهاى اين نظريه
و اصل آن در دو بخش مشخص شد، ضمنا بعضى
نام کتاب : سلسله مباحث اسلام، سياست و حكومت نویسنده : مصباح يزدي، محمد تقي جلد : 1 صفحه : 56