از ابتداى بعثت تاكنون دينى كه پسنديده خدا و مرضىّ پروردگار است
همان اسلام است. از زمان حضرت آدم- عليه السلام- تا ايّام محمد بن عبد اللّه- صلى
اللّه عليه و آله و سلم- تمام انبيا مبعوث به دين اسلام شدند و دين اسلام شريعتى
است كه مردم را به شاهراه سلامت كشاند و از مهالك برهاند. چنانچه شرايع تمام انبيا
و ارسال رسل و انزال كتب همه از براى معرفت خداوند و ستايش و پرستش پروردگار و
تزكيه و تصفيه اخلاق و ترتيب امور زندگانى و معيشت مردم بوده و اصول قوانين اين
مراتب همان اصول و فروعى بوده كه سابق گفتم.
اگر تفاوتى در گفتار انبيا بود، فقط در موضوع اين احكام بود. آن هم
به سبب مقتضيات عصر و تكليف هر زمانى و موضوع عمل به آن احكام، برحسب كيفيت فرق
مىنمود.
مثلا نماز در هر شريعتى بود، ولى صورت آن در هر زمانى فرق مىكرد،
چنانچه در زمان ما و بعضى ازمنه نماز مرتب به ركعات بود و در بعضى ايّام مانند دعا
و مناجات بود و در بعضى اوقات به اقسام ديگر بود. و همچنين روزه، ترتيب امساك و
مبطلات آن و مقدار امساك و عدد ايام امساك در هر دوره فرق داشت، ولى در اصل نماز و
روزه هيچ شريعتى از آن خالى نبوده، و هيچ ملّتى از قيد اين تكاليف بيرون نبودهاند
و همين قواعد كلّيه در هر مذهبى جارى بود.
و امّا آن پنج مسأله از اصول دين تغيير بردار نبوده و نيست و نخواهد
بود. زيرا كه خدا را به وحدانيت شناختن و عادل دانستن و ارسال رسل را از روى لطف
بر خدا لازم دانستن و تصديق خليفههاى انبيا نمودن و معتقد به روز جزا بودن بر هر
عاقلى فريضه و اجتهاد آن بر هركس وظيفه است و در هيچ دوره اين مسايل تغيير بردار
نبوده و نيست.
و امّا اختلاف كه منظور شماست و مقصود از آن را ضديت و معارضت
مىدانيد در هيچ دوره در ميان دو پيغمبر اين مخالفت و معارضت نبوده، هرگز شنيده
نشده دو پيغمبر
[1] -« دين خداپسند همانا اسلام است» آل عمران 3/ 19.
نام کتاب : سفرنامه گوهر مقصود: خاطرات سياسى و اجتماعى دوره استبداد صغير نویسنده : طهرانى، سيد مصطفى جلد : 1 صفحه : 238