نام کتاب : سفرنامه گوهر مقصود: خاطرات سياسى و اجتماعى دوره استبداد صغير نویسنده : طهرانى، سيد مصطفى جلد : 1 صفحه : 200
نموده باشد و امر دفن خود را به غير اهل،
واگذارده باشد كه او را به بىاعتنايى دفن كرده باشند و به اين سبب قبر او خراب و
ويران گرديده باشد، البته اينچنين كسى از رحمت الهى دور و از فيض نعمتش مهجور
خواهد بود.
پس مراد از قبور مندرسه كه محلّ نزول عنايت الهى است، قبورى است كه
به واسطه مرور ايّام كثيره خراب و صاحب قبر به سبب عظام رميمه و اعضاى پوسيده شده
كه از وجود خود مأيوس و با مار و مور مأنوس است، به رحمت پروردگار، اميدوار خواهد
بود.
حضرت احديّت به جهت كربت و غربت صاحب آن قبر، فيض نعمت رحمتش را از
او دريغ نخواهد فرمود. پس اين شمول رحمت به جهت عجز و مذلّت و كربت آن ميّت است نه
از براى ريختن كثافات و قاذورات به روى آن مرده.
قبرستانى كه حالش اين است، البته اهلش در زحمت و نقمت خواهند بود،
زيرا كه مردم اين قبرستان، مردم همين زمانند و اين حركات شنيعه را خود آنان مرتكب
بودند و يا اين فعل قبيح را نهى نمىنمودند.
باوجودى كه مرده مسلمان، مانند زندهاش محترم است، خداوند قهّار راضى
نيست كه نسبت به آن مرده مسلم، اسائه ادبى بشود و يا اهانتى وارد آيد.
شما ملاحظه فرماييد، شريعت مقدّسه، چه مقدار تأكيد در احترام اموات
فرموده و به زيارتشان ما را مأمور داشته، حتى آنكه نهى فرموده كه نام ايشان به بدى
ياد نشود.
و احاديث وارده در احترام اموات بسيار و در جاى خود مصرّح است.
[اروپاييان و احترام اموات]
بدبختانه اين قانون شريف و اين قاعده نظيف را هم اروپاييان از ميان
ما مسلمانان بردهاند. زيرا كه اگر در قبرستان ايشان وارد شويد، مىبينيد كه چگونه
در احترام اموات
[1] - يعنى:« اموات خود را به خوبى ياد كنيد». قال على(
ع):« اذكروا محاسن موتاكم» و در خبر ديگر:« لا تقولوا فى موتاكم الّا خيرا» يعنى:«
جز خوبى در مورد اموات خود نگوييد.» ر. ك: بحار الانوار، ج 75، ص 239.
نام کتاب : سفرنامه گوهر مقصود: خاطرات سياسى و اجتماعى دوره استبداد صغير نویسنده : طهرانى، سيد مصطفى جلد : 1 صفحه : 200