responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روز شمار تاريخ معاصر ايران نویسنده : فراهانى، حسن    جلد : 1  صفحه : 254

شنبه 32* تير 1300/ 23 ژوئيه 1921/ 17 ذيقعده 1339

* پيشگيرى از سرايت وبا به كشور

در شهر تاشكند روسيه، روزانه هشتاد نفر در اثر ابتلا به بيمارى وبا، جان خود را از دست مى‌دادند. اخيرا «وبا» در عشق‌آباد نيز، بروز كرده و روس‌ها در «كراسناودسكى» قرنطينه‌هايى را مستقر كرده بودند. كارگزار «دره‌جز» در تلگرافى ضمن ارسال اين خبر به وزير امور خارجه، پيشنهاد داد: در سرحدات ايران نيز به منظور پيشگيرى از سرايت وبا قرنطينه‌هايى ايجاد گردد. 1

* تشكيل كميسيون رسيدگى به قضيه زبردست خان‌

روتشتين در نامه‌اى به وزارت امور خارجه اطلاع داد كه وى مقامات تاشكند را حاضر نموده است، راجع به زبردست خان و تعيين نوع جنايت وى و حل اين مسئله كه آيا بايد مشار اليه را تسليم نمود يا نه، كميسيونى تشكيل دهند. روتشتين در ادامه درخواست نمود دولت ايران دو يا سه نفر را براى شركت در اين كميسيون معرفى نمايد.

وى همچنين پيشنهاد داد: بهتر است محل تشكيل كميسيون در نقطه وقوع جنايت و يا جاى ديگرى نزديك خاك ايران و روس باشد. 2

* ميزان تلفات وبا در روسيه‌

سفارت انگليس پيرو گزارش قبلى خود به وزارت امور خارجه در بيست و هشتم تيرماه، 3 در خصوص شيوع بيمارى وبا در بادكوبه و تفليس، امروز در گزارشى كامل‌تر اسامى مناطقى كه وبا در آنها شيوع پيدا كرده و آمار و تلفات آنها را به شرح ذيل اعلام نمود: آستارا خان(AstaraKhan) كه روزانه دويست تا سيصد نفر در اين منطقه تلف مى‌شدند؛ پطرفسك(PetrovsK) تلفات آن مشخص نشده بود؛ بادكوبه(BaKu) روزانه چهار صد نفر جان خود را در اثر اين بيمارى در اين منطقه از دست مى‌دادند؛ تفليس(Tiflis) تلفات مشخص نبود؛ كراسنودسك(KrasnovdsK) در اين منطقه نيز روزانه سى تا چهل نفر تلف مى‌شدند.

ميزان تلفات در عشق‌آباد و مرو نيز هنوز مشخص نشده بود. 4

* بسترى شدن اسرائيلينكو در بيمارستان‌

پيرو مذاكرات شفاهى محتشم السلطنه با وزير صحيه و امور خيريه، اسرائيلينكو را كه بيمار شده بود به مريضخانه احمديه اعزام نمود. محتشم السلطنه با اشاره به اينكه نامبرده در توقيف دولت ايران است به مسئولين مريضخانه تأكيد كرد مراقب باشند اسرائيلينكو بدون اجازه از بيمارستان خارج نشود. 5

______________________________
(*) در سال‌هاى قبل از 1304 ش، نام ماه‌هاى سال به صورت بروج فلكى ذكر مى‌شد و مدت زمان اين بروج مساوى نبود و در نتيجه طول ماه‌هاى يك سال به تفاوت از 29 تا 32 روز تغيير مى‌كرد تا اينكه در تاريخ يازده فروردين هزار و سيصد و چهار شمسى، قانونى از تصويب مجلس شوراى ملى گذشت كه بر طبق آن، قانون اسامى بروج فلكى به ماههاى پارسى تبديل شد. (تطبيق گاهنامه‌ها، ص الف.)

(1). تلگراف كارگزار دره‌جز به وزير خارجه، 32/ 4/ 1300، اسناد وزارت خارجه، س 1339 ق، ك 30، پ 40، ص 2.

(2). مراسله وزيرمختار شوروى روسيه در ايران به وزارت امور خارجه، 32/ 4/ 1300، اسناد وزارت خارجه، س 1300، ك 42، پ 7، ص 78.

(3). سفارت انگليس در اين تاريخ، بنابر گزارش كنسولگرى آن كشور در تفليس، ضمن تأييد شيوع بيمارى وبا در تفليس، اطلاع داد كه وبا در حاجى طرخان و ايروان نيز، سرايت كرده است و پيشنهاد داد: دولت ايران اقدامات لازم را براى ايجاد قرنطينه براى ورود افرادى كه از روسيه به ايران وارد مى‌شوند، به عمل آورد. (اسناد وزارت خارجه، س 1339 ق، ك 30، پ 42، ص 1).

(4). يادداشت سفارت انگليس به وزارت خارجه، 32/ 4/ 1300، اسناد وزارت خارجه، س 1339 ق، ك 30، پ 34، ص 14.

(5). مراسله وزارت خارجه به مريضخانه احمديه، 32/ 4/ 1300، اسناد وزارت خارجه، س 1339 ق، ك 30، پ 39، ص 1.

نام کتاب : روز شمار تاريخ معاصر ايران نویسنده : فراهانى، حسن    جلد : 1  صفحه : 254
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست