نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 27
فصل اوّل: دين و دولت
پيشگفتار
دولت و ايدئولوژى
اصول و مبانى هر دولت، و نيز خط مشى و اهداف آن، برخاسته از ايدئولوژيى[1] و مكتبى است كه بر آن سايه افكنده
است. و همين مشخصات است كه به دولتها هويّت بخشيده، و آنها را از يكديگر ممتاز
مىسازد. ازاينرو، محو نقش ايدئولوژى از سيماى سياست و دولت، غير ممكن مىنمايد؛
ولى امروزه مخالفت با «سياست
[1] همانگونه كه مباحث اين فصل نشان مىدهد،«
ايدئولوژى» در اينجا معادل و مترادف با« مكتب» و قهرا اعم از« دين» به كار رفته
است و چنين كاربرد عامّى از اين واژه، در زبان فارسى، شايع است. درعينحال
ايدئولوژى بهعنوان مجموعهاى از انديشهها، مفهوم ديگرى نيز دارد كه مشخصات آنرا
چنين برشمردهاند:
1. دشمنكوب و دشمنتراش بودن.
2. توأم با قطعيّت بودن در مسائل
انسانى و در نتيجه، قشريت.
3. نياز به طبقه رسمى مفسران.
4. خواستار يكنواختانديشى و
بىتحمّل نسبت به اكثريت آراء.
5. حركتپسند بودن، بيش از
حقيقتجو بودن.
6. ادعاى استفاده از ديگران و
بىاعتنايى به عقل.
( ر. ك: عبد الكريم سروش، فربهتر
از ايدئولوژى، ص 120- 121).
همچنين« دولت»، در موارد مختلفى
و با مفاهيم گوناگونى به كار برده مىشود؛ ولى در اين نگاشته، آنرا در مفهوم
حكومت به كار بردهايم( ر. ك: ابو الفضل قاضى، حقوق اساسى و نهادهاى سياسى، ج 1، ص
124).
نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 27