نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 268
خلط شده، و با ناديده گرفتن كامل يا ناقص
بودن اين فهرست، روشن است كه هريك از اين ويژگىها مىتواند مورد بررسى مستقل قرار
گرفته و به ويژه، ميزان نقش و تأثير آنها در رهبرى، مشخص گردد، ولى اين بررسى در
اينجا ضرورتى ندارد، بهويژه كه لزوم اين گونه شرايط در رهبرى، از نظر متفكران
مسائل اجتماعى، مورد قبول بوده، و فلسفه نياز بدانها آشكار است.
درعينحالنبايد غفلت كرد كه در رهبرى مورد قبول اسلام نيز وجود چنين
شرايطى لازم است؛ زيرا عقل فطرى انسان، و خرد ناب بشر، نياز به آنها را احساس
مىكند و همين قضاوت و داورى، براى اعتبار و لزوم اين شرايط كافى است؛ زيرا
هماهنگى بين عقل و شرع، در اين مكتب پذيرفته شده است. ازاينرو، پس از درك ضرورت
آنها به وسيله عقل، احتياج به دليل شرعى از قرآن و حديث نيست.
به علاوه، در متون معتبر اسلامى نيز شواهد فراوانى در تأييد اين گونه
شرايط وجود دارد؛ مثلا عناوين زير ناظر به آنها است:
رشد
حضرت على عليه السّلام سفيهان را براى حكومتدارى، نالايق مىداند:
و لكنّى اسى ان يلى امر هذه الامة سفهاؤها؛[1] ... نگرانىام اين است كه بىخردان بر امت اسلامى حكومت كنند.
«سفاهت» در برابر «رشد» قرار دارد، و سفيه در برابر رشيد. البته
سفاهت با جنون- در برابر عقل- تفاوت دارد. عقل از شرايط عمومى تكليف است و مجنون و
ديوانه، تكليف و وظيفهاى ندارد، برخلاف رشد، كه فقط در برخى از قوانين و مقررّات
دخالت دارد؛ مثلا اسلام براى تصرف در اموال، علاوه بر بلوغ و عقل، رشد را هم لازم
مىداند و اجازه نمىدهد كه اموال و سرمايههاى افراد غير رشيد، هر چند بالغ و
عاقل هم باشند، در اختيارشان قرار گيرد؛ زيرا چنين افرادى توان حفظ اموال خويش و