نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 103
درك اين نكته مهم است، كه دموكراسى كه
امروزه مقبوليتى عام و جهانى دارد، مطلوب همه مردم است، در فرهنگهاى مختلف، معانى
يكسانى ندارد. همين حالا دموكراسى انگليسى و آمريكايى با دموكراسى فرانسوى يا
ايتاليايى و يا حتى ايرلندى فرق دارد.[1]
2. آيا دموكراسى معيار داورى است؟
با صرفنظر از ابهاماتى كه درمفهوم دموكراسى وجود دارد، اين سؤال
مىتواند مطرح باشد كه آيا دموكراسى صلاحيّت داورى درباره نوع حكومتها را دارا
است؟ و آيا با اين معيار مىتوان درباره حكومت دينى داورى كرد؟
بدون ترديد، انديشه و تفكر دينى، در موضعى فراتر از نقد و ارزيابى
قرار ندارد، و هيچكس نمىتواند اين ادعا را داشته باشد كه دينى بودن يك انديشه و
طرح، آنرا معصوم و خطاناپذير قرار مىدهد، به ويژه در اسلام كه دينداران جاهل و
كور، مورد ملامت و مؤاخذه قرار گرفته، و ديندارى آگاهانه، تشويق شده است. امام
كاظم عليه السّلام به هشام بن حكم فرمود:
اى هشام! خداوند اهل عقل و درك را در قرآن بشارت داده و فرموده است:
پس به بندگانى بشارت ده كه سخن را مىشنوند و بهترين آنرا مىپذيرند، خداوند آنان
را هدايت كرده و ايشان صاحبان خرد و عقلند.
ارزيابى انديشهها، همانگونه كه با معيارهاى تثبيتشده دينى
امكانپذير است، مىتواند به وسيله معيارهاى عقلى و فرادينى نيز انجام گيرد. لذا
امام عليه السّلام در ادامه همان حديث فرمودند:
انّ لله على الناس حجتين: حجة ظاهرة و حجة باطنة؛ فاما الظاهرة
فالرسل و الانبياء و الائمة عليهم السّلام و اما الباطنة فالعقول؛[2] خداوند بر مردم دو حجّت دارد: حجتى ظاهرى و حجتى باطنى. حجت ظاهر
رسولان،
[1] - حسين نصر، جوان مسلمان و دنياى متجدّد، ص 287.