نام کتاب : دولت يار (نقد و بررسى كتاب آخرت و خدا، هدف بعثت انبياء) نویسنده : حامدنيا، رسول جلد : 1 صفحه : 96
حاكم، خليفه، قاضى و حجّت و ... قرار داديم،
تأمل نكرده است».[1]
پيش از جمعآورى و تدوين فقه نيز مايههاى اصلى و دلايلى نقلى اين
بحث را مىتوان در كتبروايى و منابع حديثى تشيّع مشاهده كرد. بنابراين سابقه اين
بحث به زمان غيبت و حتى زمان معصومين (ع) مىرسد.
عجب آنكه افرادى خيال كردهاند ولايت فقيه بحثى است جديد، كه در فقه
شيعه مطرح شده و سابقه آن به چند دهه اخير و يا حداكثر به يكى دو قرن اخير
برمىگردد و پيشينه تاريخى طولانى ندارد.[2]
16) دلايل عقلى در اثبات ولايت فقيه
دليل عقلى بر ولايت فقيه مبتنى بر پيش فرضها و مقدماتى است كه بايد
به آنها پرداخته شود.
دين اسلام به عنوان دينى جامع و خاتم و جاويد مطرح است. اين دين
داراى برنامهاى جامع براى «دنيا و آخرت» انسان است كه در پرتو آن، انسان با سعادت
زندگى كند و به كمال و سعادت نهايى نايل شود. دين اسلام دينى است كه تمامى شئون
زندگى انسان را چه فردى و چه اجتماعى و چه دنيوى و اخروى مورد توجه قرار داده است.
اين دين، جاويدان و هميشگى است و مخصوص عصرى خاص نيست.
يكى از امور اجتماعى زندگى انسان، شأن سياسى است كه اگر دين اسلام به
عنوان دينى فراگير و جامع مطرح است، بايد به آن پرداخته و برايش برنامه داشته
باشد؛ چرا كه اين شأن روى زندگى انسان و رسيدن يا نرسيدن او به سعادت و كمال نهايى
تأثير شگرف و قابل توجهى دارد.
با بررسى حقيقت اسلام به سه نوع حكم برمىخوريم: نخست، احكام فردى
مانند احكام اطعمه و اشربه؛ دوم، احكامى است كه در