نام کتاب : دولت يار (نقد و بررسى كتاب آخرت و خدا، هدف بعثت انبياء) نویسنده : حامدنيا، رسول جلد : 1 صفحه : 72
پرستش و عبادت است. انسان در مقابل كسى به
عبادت مىپردازد كه وجود و تمام هستىاش از اوست و لا غير. بنابراين بندگى و كرنش
در مقابل غير خداوند كه در وجود و بقاى انسان تأثيرىندارند، جايز نيست.
كلمه «
لا اللّهَ الّا اللّه؛
معبودى جز خداوند وجود ندارد»[1] بالاترين صراحت را در توحيد رد عبادى دارد و هر گونه عبادت و پرستش
غير خدا را نفى و نهى مىنمايد. آيات زيادى دال بر اين مطلب وجود دارد؛ از جمله: «
وَاعْبُدُوااللّه وَ لاتُشْرِكُوا بِهِ شَيْئا؛
خدا را عبادت كنيد و چيزى را شريك او قرار ندهيد».[2]
اين آيه دلالت مىكند كه عبادت فقط بايد براى خداوند انجام گيرد و
اوست كه شايسته پرستش است و نبايد در كنار خداوند، غير خدا عبادت شود؛ چرا كه اين
كار شرك به خداوند متعال است.
توحيد در خالقيّت: مراد از اين مرتبه توحيد
اين است كه خالق تمام موجوداتِ عالم هستى، تنها خداوند متعال است و اوست كه قادر و
توانا بر آفرينش عالم هستى و همه پديدههاست. چنان كه قرآن مىفرمايد:
«اى پيامبر بگو: تنها خدا خالق همه پديدهها و مخلوقات است».[3]
بنا بر توحيد خالقيّت، تنها خالق هستى، خداوند است. هموست كه تمام
هستى و آنچه در آن است از جمله انسانها را آفريده است.
توحيد در ربوبيّت: ربّ بهكسى اطلاقمىشود كه
مالك و صاحباختيار كسى ياچيزى باشد، بهگونهاىكه بتواند بدوناجازهغير در
مملوك ومربوب خويش دخالت و تصرّف كند. «ربّالابل» يا «ربّالدّار» بهكسى اطلاق
مىشود كه تدبير و اداره امور مربوط به شتر يا خانه بر عهده اوست.
توحيد در ربوبيّت به اين معناست كه تنها خداوند مالك حقيقى تمام
موجودات است و اوست كه تدبير امور آنها را بر عهده دارد و بدون لزومِ اجازهاى از
غير، مىتواند در امور آنها تصرّف كند.