نام کتاب : دولت يار (نقد و بررسى كتاب آخرت و خدا، هدف بعثت انبياء) نویسنده : حامدنيا، رسول جلد : 1 صفحه : 45
سفارش شده است.[1]
سيره پيامبر اكرم (ص) و ائمه اطهار (ع) نيز چنين بوده كه هم به مسائل معنوى و
عبادى مىپرداختند و هم به كار و كوشش و فعاليتهاى اقتصادى و بهرهگيرى از نعمتهاى
دنيوى و حضور در مسائل اجتماعى، سياسى اهميت مىدادند و اصحاب آنان نيز مانند
ابوذرها و سلمانها ... همين سيره را دنبال مىكردند. در واقع؛ بين دين و دنيا
جدايى قائل نبودند بلكه مسائل اجتماعى و سياسى و اقتصادى را جزء عبادت محسوب
مىكردند.[2]
در تاريخ اسلام ثبت است كه پيامبر (ص) و اهل بيت (ع)، در مواردى كه
مشاهده مىكردند عدّهاى اين رويه را ندارند و فقط به عبادت و يا فقط به مسائل
مادى و دنيوى مىپردازند، آنها را مورد سرزنش شديد قرار مىدادند و كسى را كه دنيا
را فداى آخرت و يا آخرت را فداى دنيا كند، مسلمان واقعى نمىدانستند. آيات و
رواياتى كه در بىاعتبارى و ناپايدار بودن دنيا مطرح است هيچ تأييدى براى كسانى كه
از جمله صوفيه جداى دين و دنيا را مطرح مىكنند نيست؛ چرا كه آن آيات و روايات،
برترى و جاودانگى عالم و نعمتهاى آخرت را مطرح كرده و هيچ مخالفتى با استفاده كردن
و بهرهگيرى از نعمتهاى دنيوى ندارد. بلكه آنچه مورد سرزنش قرار گرفته، غوطه ور
شدن در دنيا و فراموش كردن سعادت دنيوى و اخروى است.[3]
عجيب آن است كه صوفيه و افرادى مانند آنان، اعمال خود را مطابق زهدى
كه در اسلام مطرحشده، مىدانند و زهد اسلامىرا منافى بهرهگيرى از نعمات دنيوى
مىشمارند. بطلان اين سخن نيز روشن است. چنانكه ائمهاطهار (ع) مطرح كردهاند؛
زهد يك امر قلبى است و منافاتى با استفاده