نام کتاب : دولت يار (نقد و بررسى كتاب آخرت و خدا، هدف بعثت انبياء) نویسنده : حامدنيا، رسول جلد : 1 صفحه : 20
نياز بشر به چنين انسانى، از نياز به
مژههاى چشم و ابروها و گودى پا بيشتر است.
وجود «سانّ» و «معدّل» امكانپذير است و محال نيست.
نتيجه: خدايى كه از نيازهاى كوچك بشر براى بقاى
انسان غفلت نفرموده، از نيازهاى برتر نيز غفلت نكرده و پيامبرانى را با معجزاتى
مبعوث كرده كه نياز به عدل و قانون زندگى بشر را تأمين نمايند.[1]
حكيمان مسلمان با وجود اختلاف مشرب، همين تفسير را در باب نبوّت
ارائه كردهاند و تفاوت عمدهاى ديده نمىشود. شيخ اشراق در «التلويحات»[2] و ملاصدرا در كتاب «الشواهد
الربوبيّه»،[3] بيانى شبيه
به برهان ابن سينا آوردهاند.[4]
2- 4) بررسى دليل حكما
فلاسفه اسلامى، گوهر دين را صرف برآوردن نيازهاى اجتماعى نمىدانند.
از روحيات و اعتقادات و روشهاى علمى و عبارات فردى آنها به خوبى مىتوان فهميد كه
در نظر آنان بُعد فردى دين به اندازه بعد اجتماعى آن و حتى بيشتر از آن، اهميّت
دارد؛ منتهى بحث ما در مقتضاى دليل و آنچه از بيان آنها معلوم مىشود است.
تعبير عدالت در اين بيان، به منزله حد وسط در برهان اثبات نبوّت و
فلسفه بعثت انبيا، تصوير اجتماع گرايانه در تفسير هدف بعثت را نشان مىدهد. به اين
معنا كه انبيا آمدهاند تا تنها مناسبات اجتماعى را بر اساس تشريعِ عادلانه تنظيم
كنند و اين درست نيست.