نام کتاب : دولت يار (نقد و بررسى كتاب آخرت و خدا، هدف بعثت انبياء) نویسنده : حامدنيا، رسول جلد : 1 صفحه : 142
مىنمايند كه احتياج به دولت و مَلِك و
فرماندهى دارند. پيش پيغمبرشان رفته از او مىخواهند كه از خدا بخواهد كه براى
آنها پادشاهى مبعوث نمايد. قرآن داستان اين جريان را كه منتهى به پادشاهى داود و
سليمان و تشكيل دولت يهود شده است، به صورت نسبتا مشروح در آيات سوره بقره از آيه
246 تا 251 شرح داده است.»[1]
نويسنده كتاب بعد از بيان اصل ماجرا چنين نتيجه مىگيرد:
«از مراجعه به نبى وقت براى تعيين پادشاه و عدم اعتراض او به اينكه
با بودن من، شما چه احتياج به ملك داريد معلوم مىشود كه نبوّت و حكومت دو مسأله
يا دو مشغله جداگانه بوده، خداوند وظيفه حكومت يا فرماندهى امت را به عهده رسولان
خود قرار نمىداد و اگر چنين انطباق گاهى رخ داد (مثلًا در مورد خاتمالانبيا و
همچنين داود و سليمان (ع)) حالت استثنايى و اختصاصى داشته، اكثر قريب به اتفاق
انبيا تا آنجا كه از قرآن فهميده مىشود دخالت و مسئوليتى در امر حكومت
نداشتهاند.»[2]
اولًا؛ چنانكه در آيه شريفه بيان شده، وقتى بزرگان بنىاسرائيل نزد
پيامبرانشان آمدند و گفتند: «
»، از پيامبر خود درخواست معرّفى شخصى را كردند كه در راه خدا جهاد
كنند. در واقع؛ علت درخواست آنان، جنگيدن و مبارزه با دشمن است، بنابراين احتمال
دارد كه ملك در آيه، به معناى فرمانده جنگى باشد.[3]
بنىاسرائيل مورد تهاجم دشمن قرار مىگيرند و دشمن، آنها را از سرزمين و زن و
فرزند خود دور مىسازد. آنها از پيامبر خود درخواست مىكنند كه از سوى خداوند
فرمانده جنگى برايشان تعيين نمايد تا در سايه فرماندهى او در راه خدا پيكار كنند و
دشمن را به خاك مذلّت نشانند