نام کتاب : دولت يار (نقد و بررسى كتاب آخرت و خدا، هدف بعثت انبياء) نویسنده : حامدنيا، رسول جلد : 1 صفحه : 105
تجويز كرده باشد. گويى خداوند در اوامر الهى
راه سعادت جاودانى را براى ما روشن و مبيّن ساخته است. در فرهنگ فارسى نيز
مشروعيّت به كارى اطلاق مىشود كه طبق شرع و موافق اوامر شارع باشد.[1]
واژه مشروعيّت در علوم سياسى معنايى خاص دارد و بر حقانيّت حكومت و
حاكميّت دلالت مىكند. تعاريف زيادى از مشروعيّت، در علوم سياسى ارائه شده است كه
به برخى از آنها اشاره مىشود:
4- يكى بودن چگونگى به قدرت رسيدن رهبران و زمامداران جامعه با نظريه
و باورهاى همگان يا اكثريت مردم جامعه، در يك زمان و مكان معيّن كه نتيجه اين
باور، پذيرش حقّ فرمان دادن براى رهبران و وظيفه فرمان بردن براى اعضاى جامعه يا
شهروندان است.[5]
بر اساس تعاريف فوق مىتوان چنين نتيجه گرفت كه مشروعيّت، به ويژگى
خاص در نظام سياسى اطلاق مىشود كه طبق آن رهبران جامعه حقّ حاكميّت و آمريّت و
اعمال قدرت مىيابند و در مقابل، مردم ملزم به رعايت مقرّرات و فرامين آنان
مىشوند.
بنابراين مشروعيّت به دو سؤال پاسخ مىدهد: نخست آنكه، به چه دليل
فرد يا افرادى حقّ فرمان دادن به افراد جامعه را دارند؟ و دوم آنكه، چرا مردم ملزم
به اطاعت از فرامين حكومت هستند؟[6]