نام کتاب : دست در دست صبح (انقلاب اسلامى) نویسنده : نوروزى، محمد جواد جلد : 1 صفحه : 46
كه پارهاى از نظريهپردازان، سكولاريسم را با «لائيسم» مترادف
مىدانند؛ هر چند، عدهاى ديگر از جامعهشناسان ميان آن دو تفاوت قائلند و معتقدند
كه لائيسم، نشانگر الحاد و بىدينى و سكولاريسم، بيانگر جدايى دو ساحت دين و سياست
است.[1] اما مىتوان گفت سكولاريسم در
بردارنده يك طيف معنايى است كه يك سوى آن الحاد و سوى ديگر آن تفكيك دين از سياست
است.
واژه «سكولاريزاسيون» نيز به معناى عرفىشدن، به فرايند دنيوىشدن
اطلاق مىگردد.
ايان باربور در زمينه عرفىشدن ساحت علم مىگويد:
" دنيوىكردن معرفت علمى و معارف ديگر، به اين معنا بود كه
مفاهيم كلامى با هر نقشى كه در ساير حوزهها دارند، بايد از حوزه شناخت جهان، كنار
گذاشته شوند".[2]
بدين ترتيب مىتوان نتيجه گرفت كه سكولاريزاسيون به مثابه فرآيندى
تدريجى است كه طى آن، دين از ساحت اجتماعى تهى و به امرى شخصى و بلكه خصوصى تنزل
مىيابد. دين در اين مسير، نوعى تقليل و كاهش را تجربه مىكند و به اعتقاد
دينشناسان، دين مستقر به يك ايمان فردى فروكاسته مىشود.[3]