نام کتاب : دست در دست صبح (انقلاب اسلامى) نویسنده : نوروزى، محمد جواد جلد : 1 صفحه : 150
ايشان عهدهدار چنين مناصب حكومتى شوند. بدين ترتيب، سابقه
ولايت فقيه به زمان حضور ائمه اطهار (عليهمالسلام) و مقبوض اليد بودن ايشان باز
مىگردد. از همين جا مىتوان استنباط كرد كه اين نوع حكومت و ولايت در زمان غيبت
امام معصوم بيشتر مورد نياز و قطعا مورد اذن و رضايت اوست.
ب) عصر غيبت
با آغاز عصر غيبت، مذهب شيعه وارد مرحله جديدى شد. زيرا رابطه مستقيم
با امام معصوم ممكن نبود و بزرگانى از عالمان شيعه بر اساس سيره ائمه اطهار
(عليهمالسلام) در نصب فقها براى تصدّى امور حكومتى و استفاده از نصوص مربوط،
رهبرى دينى و سياسى جامعه را به نيابت از امام معصوم بر عهده گرفتند. شيخ مفيد
(336- 413 ه. ق) از نخستين فقهاى عصر غيبت بود كه در آثار خويش حاكميت غير فقهاى
شيعه را غاصبانه تلقى كرد و حكومت مشروع را تنها مختص فقهاى جامعالشرايط
مىدانست. وى معتقد بود: «كسى كه جهل به احكام «فقدان فقاهت» و يا عدم توانايى بر
اداره امور مردم كه به او واگذار شده، دارد و شايستگى ولايت را نداشته باشد حق
ندارد اين مسؤوليت را بپذيرد و اگر پذيرفت معصيت كار است و غاصب»[1].
برخى از فقهاى شيعه ولايت فقيه را از امور بديهى قلمداد كردهاند[2] و تعدادى از فقها بر آن ادعاى
اجماع نمودهاند[3]. در گستره
تاريخى نظريه نيز بزرگان فقاهت از قرن چهارم تا چهاردهم به مسأله ولايت فقيه، حد و
اختيارات، و گاه ادله و شرايط آن اشاره كردهاند. پس از شيخ مفيد از جمله