نام کتاب : دست در دست صبح (انقلاب اسلامى) نویسنده : نوروزى، محمد جواد جلد : 1 صفحه : 146
فقه در جامعيت آن است. در اين فصل با هدف آشنايى با مفهوم و
همچنين سابقه تاريخى نظريه ولايت فقيه در صدد تبيين برخى زواياى نظريه ولايتفقيه
مىباشيم.
مفهوم ولايت فقيه
الف) ولايت: ولايت واژهاى عربى و همخانواده «ولى» است و به معناى
«قرب و نزديكى، محبت و دوستى، نصرت و بارى، زعامت و سرپرستى» آمده است. در فلسفه
سياسى مراد از ولايت؛ امامت، زعامت و رهبرى سياسى است. ولايت دو گونه است:
1. ولايت تكوينى؛ كه به معناى سرپرستى موجودات جهان و عالم خارج و
تصرف عينى داشتن در آنها است. از آن جا كه ولايت تكوينى به نظام تكوين مربوط است،
در نتيجه رابطهاى حقيقى ميان صاحب ولايت و آنچه متعلَّق ولايت است برقرار
مىگردد؛ نظير اين كه گفته مىشود انسان بر قواى خود ولايت دارد. اصل اين ولايت
مخصوص خداى متعال و تبلور ربوبيت تكوينى اوست.
انَّمَا امْرُهُ اذَا ارَادَ شَيْئا انْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ[1]؛ چون
به چيزى اراده فرمايد، كارش اين بس كه مىگويد: «باش»؛ پس [بىدرنگ] موجود
مىشود.
2. ولايت تشريعى؛ كه مربوط به افعال اختيارى مخلوقات است و شامل
تدبير امور اجتماعى و حاكميت سياسى مىشود.
در نگاهى ديگر مىتوان گفت امور جامعه دو گونه است: بخشى امور خصوصى
و فردى است كه خود به خود ارتباطى با جامعه ندارد؛ بخش ديگر امور عمومى و اجتماعى
است كه فراتر از امور خصوصى افراد بوده و