نام کتاب : درسهايى از وصيت نامه امام خمينى( ره) نویسنده : شفيعى مازندرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 26
7. اين حديث حجّت قاطع بر بشريّت است و اختصاص به مسلمانان
ندارد؛ زيرا در آن، سخن از معجزه جاودانه پيامبر است.
كوتاه سخن اينكه هيچ حديث ديگرى چون «حديث ثقلين» نيست كه با عبارتى
نسبتاً كوتاه و گذرا بيان شده و جامعالاطراف باشد. راز انتخاب حضرت امام نيز در
همين نكته خلاصه مىشود ايشان در وصيّتنامه خود مىنويسد:
و ذكر اين نكته لازم است كه حديث ثقلين متواتر بين جميع مسلمين است و
كتب اهل سنت از صحاح ششگانه تا كتب ديگر آنان با الفاظ مختلفه و موارد مكررّه از
پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله بهطور متواتر نقل شده است و اين حديث شريف حجّت
قاطع است بر جميع بشر، بهويژه مسلمانان مذاهب مختلف و بايد همه مسلمانان كه حجّت
بر آنها تمام است جوابگوى آن باشند و اگر عذرى براى جاهلان بىخبر باشد براى علماى
مذاهب نيست.[1]
ز. اختلاف امّت اسلامى
هدف اصلى حضرت امام از انتخاب اين حديث را مىتوان حفظ وحدت امّت و
تمسّك به «حبلاللّه» دانست. اين حديث شريف، حجّت قاطع است بر جميع بشر ...»؛ چون
در آن، سخن از معجزه جاودانه پيامبر يعنى قرآن است كه هر عقلى اگر بدون
وابستگىهاى اسارت بار فكرى، در آن تعمّق كند به حقانيّت آن پىخواهد برد و به
اسلام روى خواهد آورد. امام به دنبال اين سخن چنين آورده است: «به ويژه مسلمانان
مذاهب مختلف»؛ يعنى تمام مذاهب اسلامى بايد براساس عمل به مفاد بلند آن به
حبلاللّه (عترت) يعنى اطاعت از آلمحمد روى آورند و وحدت خويش را به نمايش
بگذارند و وصيّت پيامبر صلى الله عليه و آله را در زندگى خود عينيّت بخشند.
امام امّت قدس سره سپس منشأ اصلى مصايب فردى و اجتماعى بشريّت به
ويژه مسلمانان را چنين خاطر نشان مىسازند:
اكنون ببينيم چه گذشته است بر كناب خدا، اين وديعه الهى و ما تَرَكِ
پيامبر اسلام صلّى عليه و آله و سلّم، مسائل اسفانگيزى كه بايد براى آن خون گريه
كرد پس از شهادت حضرت على عليه السلام