نام کتاب : درسهايى از وصيت نامه امام خمينى( ره) نویسنده : شفيعى مازندرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 128
مىتوان فىالجمله مقبول دين دانست. روش انبيا نيز كه مبتنى بر
استفاده از وحى و برخوردارى از علم مطلق الهى است، روش منحصر به فردى است كه
«اعجاز» ناميده مىشود. براين اساس، جهانشناسى وحيانى كاملترين و جامعترين
جهانشناسى است.[1]
درباره هماهنگى ميان علم و دين در جهانشناسى به چند نظريّه بر
مىخوريم كه مهمترين آنها چنين است:
1. نظريّه وفاق
اين روش به تحقيقات علمى بشر كمك بسيار كرده و مىكند. «ايان باربور»
در كتاب پر ارج خود علم و دين مىنويسد: «هم زبان علم و هم زبان دين، از نظر مرجع
و محتوا واقع نگرند».
وى همچنين مىنويسد: «هر يك از اين دو (علم و دين) بايد تماميّت و
يگانگى ديگرى را محترم بشمارد».[2] همچنين
«كرسون» يكى از فيزيكدانان آكسفورد مىنويسد: «روشهاى علم و دين وجوه مشترك
زيادى دارند».[3][4]
ن و علم، در پى تبيين پديدههاى هستى، همسو و همگامند. راز اين
هميارى را مىتوان در اين كلام «باربور» جست:
حقايق وحيانى، شامل پيامى است كه خداوند از طريق مسيح و ساير
پيامبران ارسال مىدارد ...
آنجا كه همه حقايق از سوى خداوند است، اين دو سرچشمه (علم و دين) با
يكديگر وفاق دارند.[5]
2. نظريّه خلاف
اين نظريّه تأكيد مىكند كه دين فقط با ارزشها سروكار دارد، ولى علم
با واقعيّتها؛ يعنى زبان دين، زبان پند و اندرز و موعظه است، امّا زبان علم، زبان
كشف و بيان واقعيّتها است، زيرا روش علم، روش تجربه و تعقّل است، ولى روش دين،
روشپذيرش بدون چون و چرا است.[6]
طرفداران اين نظريه معتقدند علم و دين بايد كاملًا جدا از يكديگر
باشند و نه فقط موضوع و محتواى اين دو هيچ اشتراكى ندارند، بلكه شيوههاى كسب
معرفت در آنها نيز
[1]. انللّه علىالناس حجّتين، حجّة ظاهرة و حجّة
باطنة ... و امّا الباطنة فالعقول.( تحف العقول، سخنان امام هفتم)
[2]. ايان باربور، علم و دين، ترجمه بهاءالدين
خرّمشاهى، ص 10 و 157.