نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 85
14- در تمتع واجب است عمره بر حج مقدم شود و
در آن ديگر مخير است و اكنون گزارشى كوتاه از هر يك حجها و عمرهها.
حج تمتع:
نخست عمره تمتع است و سپس حجش، براى عمره تمتع از يكى از ميقاتها
محرم مىشود، سپس هفت دور به همان نيت گرد خانه خدا مىگردد، و بعد دو ركعت نماز
طواف پشت مقام ابراهيم مىخواند، و سپس هفت بار ميان دو كوه صفا و مروه آغاز از
صفا و پايان به مروه مىپيمايد، و بعد قدرى از ناخن يا موى سر يا صورتش مىچيند:
«تقصير» و ديگر هيچ، كه اينجا از احرام عمره تمتع بيرون مىآيد، و اين اعمال
پنجگانه: از احرام تا تقصير بايستى بين اوّل شوال تا نهم ذيحجه جورى كه بتواند يك
ساعت بعد از ظهر وقوف عرفا تو را درك كند انجام مىگردد.
بعداً براى حج تمتع از مكه و چه بهتر از مسجد الحرام محرم مىشود،
سپس بايستى از حداقل يك ساعت بعد از ظهر عرفه تا غروبش در صحراى عرفات بماند:
«وقوف عرفات» و بعد در مشعر الحرام از أذان صبح تا طلوع آفتاب بماند: «وقوف مشعر
الحرام» سپس به سوى منى كوچ كرده نخست با هفت ريگ متوسط جمره عقبه: شيطان بزرگ را
تيرباران كند، بعد هم قربانى و در آخر كار حلق يا تقصير كند كه اينجا نيز از احرام
حج بيرون مىآيد و تنها بعضى چيزها مانند عطر و زن و مرد پيش از طواف حج، و زن و
مرد بر هم پيش از طواف نساء حرام مىماند و ديگر هيچ، به جز آنچه در حرم بر همه
حرام است مانند صيد و كندن گياه حرم در حال احرام يا بدون احرام.
سپس اگر همان روز عيدقربان بعد از اعمالش توانست براى انجام طواف و
زيارت وسعيش و طواف نساء به مكه برود، وإلا در سائر روزهاى منى هر چه
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 85