responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 82

عمل حج تمتع با آنكه يكى محسوب است، در ميانشان امكان چنان بهره‌گيرى‌هائى هست، ولى اگر عمره افراد را در ماه‌هاى حج به منظور انجام حج افراد انجام داد مادامى كه حجش را انجام نداده نمى‌تواند از زن و غيرزن كه براى محرم حرام است استفاده كند زيرا همچنان در حال احرام مى‌ماند تا حجش را نيز انجام دهد.

و نيز احرام حج تمتع از خود مكه است و برخلاف آن دو ديگر زحمت ميقات رفتن را ندارد كه اين خود نيز تمتعى است.

«حج قرآن» را زان‌رو قرآن: پيوند و همدوش ناميده‌اند كه احرامش همدوش با همراهى قربانى است.

«حج افراد» نيز زان‌رو افراد: تناهست كه از عمره‌اش جداست و صحت يا بطلان هر يك ربطى به ديگرى ندارد، پس قرآن نيز همان افراد است با اضافه همراهى قربانى از آغاز احرام.

مقايسه سه نوع حج:

اين سه نوع حج از نظر اعمال يكسانند، جز آنكه در قرآن و تمتع قربانى واجب است، نه در افراد، و در قرآن همراه داشتن قربانى به هنگام احرام شرط است، نه در تمتع، و در تمتع عمره مقدم است، و در آن دو ديگر مخير است بين جلو و عقب انداختن عمره مفرده، و اكنون اخلافى كه ميان آن دو و حج تمتع است:

1- در حج تمتع هر دوى حج و عمره يك عبادت و به يك حسابند و پيوند يكديگرند كه استطاعتشان نيز يكجاست، ولى در قرآن و افراد دو عبارتند و استطاعتشان جدا است، كه اگر تنها استطاعت حجشان‌را داشت فقط واجب‌الحج،

نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 82
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست