نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 404
شد مىتواند هر كجا كه بخواهد بكشد» مگر
كفاره صيد زيرا خدا فرمود: «هَدْياً بالِغَ
الْكَعْبَهِ»[1] و اين خود
وجهى است براى تفسير بعضى از احاديث كه «در حج بايد در منى و در عمره در مكه كشته
شود».[2] كه اين
قبيل از احاديث بايد بر كفاره صيد حمل شود[3]
يا حمل بر استحباب گردد.
و در صحيحه اسحاقبن عمار نيز تصريح به اين معنى شده كه «مردى
كفارهاى در حجش واجب مىشود، آيا مىتواند هنگامى كه به خانوادهاش برمىگردد
بكشد؟ فرمود: آرى.[4]
و ما هرگز حديث صريحى درباره غيرصيد نداريم كه آنگونه تعيين كند، و
قاعده فقهى در چنان مواردى اين است كه اگر احاديث مطلقهاى هم داريم طبق نصوص ديگر
بايستى يا حمل برخصوص كفاره صيد و يا حمل بر استحباب شود.
روى اين اصل لازم نيست كفاره عمره تمتع و حجش حتى در صورت امكان در
مكه يا منى كشته شود، بلكه در منى با وضع كنونىاش كه گوشتها تلف مىشود حرام نيز
هست، و بايد جائى را حجاج در نظر بگيرند كه نياز بيشترى باشد.
مسأله 29- كسانى كه به علل گذشته نبايد يا نمىتوانند قربانيشان را
در روزهاى من يا عيد انجام دهند، شايسته است هر چند نفرى خونى بريزند و به