نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 353
هم كاخ شاه شيطان نزديك مكه و از سائر
شياطين به شهر خدا نزديكتر است، كه براى بندگان خدا گول خيزتر است و طبعاً خطرش
هم بيشتر است، و روى همين اصل هم روز اوّل كه جبهه در انحصار گلولهباران اوست روز
عيد است، ولى عيد «أضحى» جديدترين و فدائىترين عيد كه به خوبى كلمه توحيد را معنى
مىكند:
«لا إله» در نفى شيطان بزرگ «إلاالله» در اثبات خداى بزرگ و اينكه
روز اين دو جبهه خونين عيد است از لحاظ هر دوى نفى و اثبات خونين است، كه براى
نفيش در جبهه شيطان، و براى اثباتش در جبهه رحمان كه قربانى مىكنى.
پس امروز عيد خون است خونى كه براى خدا مىريزم خونم كه براى خدا
مىريزد، كشتن و كشته شدن براى خدا و اين خود عيد راستان است! اين بخشى از فقه
اسرار گلولهباران شيطان و اكنون فقه جمرات:
واجبات منى:
روز اوّل «عيد قربان» به ترتيب: رمى جمره عقبه و اگر حج تمتع يا قرآن
است قربانى در حد امكان براى توانايان و سپس حلق يا تقصير و ديگر هيچ.
روز دوّم و سوّم و چهارم نيز اگر ماند شبها بيتوته: استراحت در منى
و روزها در منى رمى سه جمره به ترتيب: اولى وسطى عقبه.
و شواهدى از لغت گواه است كه جمره همان جايگاه معروف است، چنانكه
«جمرات سهگانه»: «جمره اولى جمره وسطى جمره عقبه خود اين نسبتها گواه اين معنى
است».
و نيز به معنى: اجتماع سنگهاى پرتاب شده اجتماع گروه و شتاب كردن،
هم آمده چنانكه در خبر است كه چون آدم ريگ پرتاب كرد: «أجمر إبليس من بين يديه»
شيطان از برابرش گريخت و يا دور شد، ولى اين معانى به مناسبت
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 353