نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 318
و جان را روح ... اين چند ساعت به جز خدا را
فراموش كن و همچنان با خدا باش، نكند اينجا هم براى برقرارى دستگاه شيطان دعا كنى،
حق را فراموش و باطل را تجليل كنى.
در اين سير كه از خود مكه آغاز و به مكه هم انجام مىشود، با اين
درنگها كه همهاش براى توشه معرفتى اين سير الى الله است، هشدار كه سيرت نمونهاى
از «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» باشد، كه: از سوى خدا به سوى خداست.
خود لغت «عرفات» بازگوى اهميت اين وقوف است كه شناختهاى سريع و
متحرك است از نقص به سوى كمال و اكمل تا برسد به «مشعرالحرام»: باريكبينى حرام كه
همه انواع بىمعرفتى و بىشعورى در آن حرام است، و اينجا حريم قله شعور و معرفت
است.
اگر فكر كنيم چگونه وقوف: تنها درنگ بودن در عرفات مهمترين ركن حج
است، با آنكه هرگز مناسكى: اعمالى مخصوص در اينجا واجب نيست جز درنگ، و عرفات هم
كه شناختهاى سريع پر حركت است، به خوبى مىيابيم كه اين درنگ بدنى براى حركت فكرى
است، پس مجموعه مناسك حج حركت است: بدنى فكرى عقلى معرفتى ... حركاتى پر از بركات
به همكاى جان و تن، هر يك در اين سير الى الله با همكارش شركت سهامى و همبستگى
كامل دارد، كه دين و دنياى مؤمن به هم آميخته و دنيا و آخرتش پيوند يكديگر است.
واجب است فقه اسرار و احكام حج به هم دوخته و آميخته شود تا از اين
آميخته حاجى از خانه خدا و مردم برگشته با سوغات شناخت خدا و رحمت به مردم برگردد،
نه حاجى از خدا برگشته و از خلق خدا روى گشته برگردد كه گوئى حج صحه همهگونه خلاف
و گناه است، وحاجى همچون كر هرگز نجس نمىشود! تو روح و جان حج را در فقه اسرارش،
و جسمش را در فقه مناسكش
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 318