نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 295
دنياست، ولى اين سعى گرچه تكاپوى دنياست،
چون خدا خواه و خدا راهاست خود آخرت است.
ولى طواف به حجرالاسود پايان مىيابد كه نماينده دست خداست، از خدا
آغاز و به خدا انجام «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ
راجِعُونَ» كه انجامى هم ندارد، فقط از آنجا كه آغاز كردهاى به همان جا دورت
را پايان مىدهى، ولى هميشه بايستى در حركت دورى باشى، حركت دور خود و ديگران را
تبديل به حركت دور حق كنى و تا پايان عمر.
حلق يا تقصير يا هيچ:
پس از سعى عمره مفرده مخيرى كه سر بتراشى يا تقصير كنى ولى سر تراشى
بهتر است، و در عمره تمتع فقط تقصير است، و پس از سعى حج نه حلق است و نه تقصير.
تقصير نماينده اين است كه زوائدى كه از ذات اصليت نيست از خود
بريدهاى، پس از آنكه بيگانگان جداى از خويش را در حال احرام از خود راندهاى، و
حلق نمايندهاى است كاملتر: با بردن همه موهاى سر كه خود زينت و شخصيتى است، اين
موها را از خود كم و در نتيجه خود و خودى را گم مىكنى، تا بنمائى درست سعى
كردهاى، شياطين را لگدكوب نمودهاى، بتهاى برونى و درونى را پايمال كرده و از
خويش جدا نمودهاى، و اكنون از احرام برون مىروى، و اگر پس از سعى حج تقصير نيست
از اينروست كه در منى به وجه كاملترى حلق يا تقصير كردهاى، كه پس از بمباران
شيطان و تقديم قربان با حلق يا تقصير از احرام برون مىروى.
و اكنون احكام فقهى سعى و تقصير:
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 295