نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 237
ختنه بردن براى مكلفين شرط صحت طواف است كه
طواف است طوافِ مرد ختنه نشده مورد نهى است، و نهى در عبادت مقتضى فساد آن عبادت
مىباشد، زيرا احاديث نهى در انحصار مردان يا لااقل مكلف است و حديث: «الأغلف
لايطوف بالبيت»[1] ختنه نشده
طواف نكند، گرچه از نظر موضوع «ختنه نشده» اعم از مرد و طفل است ولى نهيش «لا
يطوف» طبعاً غير مكلفين را شامل نيست، وانگهى در صف مقابلش چند حديث صحيح و مانند
آن است، كه نهيش در اختصاص مردان مىباشد، و اين حديث اگر هم اطلاق مىداشت قابل
مقاومت بالشكر أحاديث مردان نبود، بنابراين بطلان طواف طفل ختنه نشده دليلى ندارد،
گرچه احتياط خيلى بجاست و بلكه متأكّد است.
و اگر مرد يا طفل بالغ بىختنه طواف كنند چنانچه ندانند حرام است
اينها نيز بعيد نيست طوافشان صحيح باشد، مگر اينكه جهلشان از روى اهمال و تقصير
باشد كه ظاهراً باطل است، و به طريق اولى جائى كه متوجه به حرمت باشند باطل خواهد
بود و همچنان به حال احرام مىمانند تا ختنه كرده مجدداً طواف كنند، مگر در صورت
اضطرار كه شايد طواف نيابتى كافى باشد.
4- پوشش عورت:
مقتضاى بسيارى از احاديث كه طواف عريان را نهى كرده، و نيز عموم حديث
«طواف خانه نماز است» اين است كه پوشيدن عورت در حال طواف واجب است، و نه تنها به
حساب پوشيدن از ناظران بلكه همچون نماز ستر عورت در خلوت و جلوتش واجب است، گرچه
با وجود بيننده وجوبش قوىتر است.
[1] - باب 33 از مقدمات طواف وسائل الشيعه و دنبالهاش
اين است كه:« ولا بأس أن تطوف المرأه»
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 237