responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 237

ختنه بردن براى مكلفين شرط صحت طواف است كه طواف است طوافِ مرد ختنه نشده مورد نهى است، و نهى در عبادت مقتضى فساد آن عبادت مى‌باشد، زيرا احاديث نهى در انحصار مردان يا لااقل مكلف است و حديث: «الأغلف لايطوف بالبيت»[1] ختنه نشده طواف نكند، گرچه از نظر موضوع «ختنه نشده» اعم از مرد و طفل است ولى نهيش «لا يطوف» طبعاً غير مكلفين را شامل نيست، وانگهى در صف مقابلش چند حديث صحيح و مانند آن است، كه نهيش در اختصاص مردان مى‌باشد، و اين حديث اگر هم اطلاق مى‌داشت قابل مقاومت بالشكر أحاديث مردان نبود، بنابراين بطلان طواف طفل ختنه نشده دليلى ندارد، گرچه احتياط خيلى بجاست و بلكه متأكّد است.

و اگر مرد يا طفل بالغ بى‌ختنه طواف كنند چنانچه ندانند حرام است اينها نيز بعيد نيست طوافشان صحيح باشد، مگر اينكه جهلشان از روى اهمال و تقصير باشد كه ظاهراً باطل است، و به طريق اولى جائى كه متوجه به حرمت باشند باطل خواهد بود و همچنان به حال احرام مى‌مانند تا ختنه كرده مجدداً طواف كنند، مگر در صورت اضطرار كه شايد طواف نيابتى كافى باشد.

4- پوشش عورت:

مقتضاى بسيارى از احاديث كه طواف عريان را نهى كرده، و نيز عموم حديث «طواف خانه نماز است» اين است كه پوشيدن عورت در حال طواف واجب است، و نه تنها به حساب پوشيدن از ناظران بلكه همچون نماز ستر عورت در خلوت و جلوتش واجب است، گرچه با وجود بيننده وجوبش قوى‌تر است.


[1] - باب 33 از مقدمات طواف وسائل الشيعه و دنباله‌اش اين است كه:« ولا بأس أن تطوف المرأه»

نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 237
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست