نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 173
احرام حرام و يا بىاثر است، پس عقد چه اصلى
و چه فضوليش در حال احرام بود، و نبودش يكسان، و اجازه فضولى و خود اصليش در حال
احرام حرام است.
مسأله 5- شخص محرم نمىتواند نه براى محرم و نه غيرمحرم براى عقد
نكاح گواه باشد يا گواهى دهد، و در خبر است كه «آيا محرم حق دارد غيرمحرمى را
راهنمائى براى شكارى كند؟ البته نه! همچنين حق ندارد براى عقد نكاح گواه شود، نه
محرم براى غيرمحرم و نه غير محرم براى محرم».
اين شش: نزديكى استمناء بوسيدن نگاه كردن دستمالى كردن و عقد نكاح،
اين همه رابطه جنسى و شهوانى است و همه در رشته «رَفَثَ»: كار بد شهوانى، و از اين پس سائر شهوات كه از سائر جهات تو را به
خود مشغول و از خدا غافل مىسازد، و يا خودخواهى و نازپرورى و راحتطلبى است كه
اينها نيز از گروه «رَفَثَ»
اند و در آخرين حاشيهاش.
15- زينت كردن:
زينت كردن: خود ساختن زن يا مرد در حال احرام حرام است، چه تن را يا
لباس را، چه اب انگشترى زيبا يا ساعتى جالب يا گردن بند يا دستبند و يا هرگونه
زينت و بندى ديگر همچون ريش و زلف يا گيس را شانه زدن و مرتب نمودن، و لب يا چشمان
يا صورت را رنگين كردن، و همچنين به منظور زينت و خودسازى در آينه نگاه كردن و اكنون
مسائلى چند:
مسأله 1- زن حق ندارد لباس مخصوص زينت را در حال احرام بپوشد، چه از
نظر جنس زينت باشد يا از نظر دوخت و شكل، مگر لباسهاى معمولى، هميشهپوش، آن هم
اگر جالب باشد فقط حرام نيست، ولى واجب است حتى از شوهرش نيز پنهان كند و توضيحش
اينكه:
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 173