responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 166

محرمى و تقصير نكرده‌اى حق ندارى محرم ديگرى را تقصير كنى، مو يا ناخن او را بچينى، در حالى كه بر او واجب است، ولى بر تو حرام است كه هنوز محرمى، و در حال تمرين نيازردن و حتى زينت ندادن، چه تقصير آزار باشد و چه آرايش، بگذار محرم خود خويشتن را تقصير كند، يا كسى كه از احرام برون آمده كه اينجا كمكى است به او، ولى پس از خروج از مدرسه احرام.

اينجا هم زدودن مو اگر عمدى و بدون ضرورت باشد حرام است، كه اگر سهواً يا ندانسته كندى، يا در ضمن دست به سر و رويش و بدن ماليدن يا شانه و صابون زدن كه طبعاً زينت نباشد اينجاها حرام نيست، چون عمدى نيست، مگر اينكه بدانى با اين اعمال خود به خود موهائى كنده مى‌شود كه شبه عمد و حرام است.

تا اينجا در پرتو «لاجدال» هشت تا از محرمات احرام بيان شد، و اكنون در پرتو «لا رَفَثَ‌»: از شهوات جنسى گرفته تا مقدماتش و سائر شهوات گفتگو مى‌كنيم، كه بيشتر محرمات احرام نيز همين‌جاست و سپس «لا فُسُوقَ‌».

9- نزديكى كردن:

قدر مسلم «رَفَثَ‌»: كثافت‌كارى، عمل زشت، كه در صف اوّل محرمات احرام است، قدر مسلم نزديكى كردن است، چه با زبانت كه پيش‌تر حلال بوده، و چه نعوذبالله با سائر زنان! يا مردان! يا حيوان كه هميشه حرام است و اكنون به احترام حرم و احرام حرام‌تر است حرامى دوگانه كه اضافه بر «رَفَثَ‌» «فُسُوقَ‌» نيز هست، و اگر جدالى هم در اين ميان پيش آيد كه طرف دست ندهد و عمل به اصرار و نزاع انجام گيرد حرام سه ضربه و روى هم رفته اصول محرمات احرام است.

نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 166
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست