نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 144
بهترين توشهها پرهيزكارى است، و مرا پرهيز
كنيد اى صاحبان مغز و انديشه عميق.
«حج» به خودى خود تمامى اقسام حج و عمره را شامل است كه اصلش زيارت
بيتالله است؛ ولى: أشهر معلومات: ماههاى معلوم عمره مفرده را بيرون مىكند كه در
انحصار اين ماهها نيست، ولى از آنجا كه «فَرَضَ فِيهِنَّ
الْحَجَ» احرام است و عمره مفرده نيز احرامش حتمى است، حرمتِ «رفث فسوق
جدال» نيز در احرامش هست، و «أَشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ» تنها زمان حج اصلى را كه حج اكبر است بيان كرده، و نه آنكه احرام و
محرماتش نيز در انحصار حج اكبر و اين سه ماه باشند.
«فَمَنْ فَرَضَ ...» پس هر كه قطعى كند در اين
سه ماه حج را و اين قطعى كردن، واجب كردن: در اختيار مكلفان است، اختيارى است كه
تا محرم نشوى اين سه بر تو حرام نيست، چه احرام حج يا عمره واجب و چه مستحب، و اين
احرام است كه حج يا عمره مقصود را واجب مىكند، كه واجب الهى عملًا با احرام واجب
دو ضربه مىشود، و مستحب الهيش نيز با احرام واجب مىگردد.
به هر حال: هر كه با احرام حج يا عمره را قطعى و حتمى كند، پس نه
«رفث» است نه «فسوق» و نه «جدال» كجا و كى؟ در «حج»: در حال حج يا عمره: تا هنگامى
كه اعمالت تمام نشده گرچه تنها نسبت به بعضى از محرمات احرام باشد: همچون زن بر
مرد و مرد بر زن پيش از طواف نساء در جاى خودش، و نيز عطر و ... پيش از طواف زيارت
و نساء در «حج».
و آيا اين در انحصار حج و عمره سه ماه مخصوص است؟ نه كه تكرار لفظ
«حج» اشارهاى است، بس لطيف كه اصولًا اين سه در حال حج: زيارت بيتالله حرام است،
چه در اين سه ماه و چه سائر ماهها كه وقت وسيع عمره مفرده است.
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 144