responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 143

بدتر است»، زيرا اكنون به ديار رسيده‌اى، عملًا دعوتش را اجابت كرده‌اى، ديگر لبيك چرا؟ آرى براى چه، كه اين خود خريت است و نادانى، و هر سخنى جائى و هر نكته مقامى دارد.

مسأله 6- مقصود از خانه‌هاى مكه برحسب حديث همان مكه قديم است، كه هر اندازه هم مكه بزرگ‌تر شود آخرين حدّ لبيك مستحب همان مكه قديمى است.

مسأله 7- كسانى كه از ادنى الحل خصوص تنعيم محرم مى‌شوند، تا مسجدالحرام نمايان نشده مى‌توانند لبيك‌هاى مستحب را تكرار كنند، گرچه در غيرمسجد تنعيم بهتر است با دخول حرم تركش كنند، و تنها خانه‌هاى قديمى مكه مقياس كسانى است كه از ميقات‌هاى قبلى محرم شده باشند.

اما آنان كه از مكه محرم مى‌شوند براى حج تمتع بايستى لبيك را ظهر روز عرفه هر كجا كه باشند ترك كنند، چه به عرفات رسيده باشند يا نه، مگر اينكه بعد از ظهر عرفه محرم شود كه ظاهراً بيش از مقدار واجب براى او جائز نباشد.

محرمات احرام:

محرمات احرام كه خود حريم احرام‌اند و محرم را براى زيارت بيت‌الله الحرام محرم مى‌كنند، اين محرمات بطور اجمال مستقلًا در آيه احرام ياد شده‌اند كه: «الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِى الْحَجِّ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى وَ اتَّقُونِ يا أُولِى الْأَلْبابِ‌» (البقره: 197).

«حج» ماه‌هائى است معلوم: شوال ذوالقعده ذوالحجه: پس هر كه حج را در آنها قطعى كند (كه محرم شود) پس نه رفث است و نه فسوق است و نه جدال در حج، و آنچه از كارهاى نيكو كنيد خدا مى‌داند، توشه‌ها اندوزيد كه‌

نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 143
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست