responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درآمدى تحليلى بر انقلاب اسلامى ايران نویسنده : عيوضى، محمد رحيم؛ هراتى، محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 12

سخن آغازين‌

تحولات اجتماعى‌ چنانچه در ابعاد وسيع فرهنگى، سياسى، اجتماعى و اقتصادى صورت پذيرد، انقلاب نام مى‌گيرد و خود را از ساير تحولات اجتماعى متمايز مى‌كند. به همين دليل، اين تحولات بنيادين كه كمتر در جوامع رخ مى‌دهند، شايسته بررسى و تحليل‌اند.

انقلاب اسلامى ايران افزون بر اينكه تحولى بنيادين در عرصه‌هاى مختلف فرهنگى، سياسى و اجتماعى است، انقلابى است دينى برپايه تفكر شيعى كه آن را از ساير انقلاب‌ها جدا مى‌سازد. در واقع به دليل همين ويژگى اين انقلاب است كه نظريه‌پردازان موجود نتوانسته‌اند اين انقلاب را به‌درستى تحليل كنند.

انقلاب اسلامى ايران را مى‌توان با رهيافت‌هاى متفاوتى بررسى كرد: رهيافت سياسى، اقتصادى، فرهنگى و تاريخى. اين در حالى است كه در منابع مختلف به‌صورت تك‌رهيافتى يا تركيبى از رهيافت‌ها به بررسى انقلاب اسلامى پرداخته‌اند.

اثر پيش‌رو ويراست دوم كتاب‌ درآمدى تحليلى بر انقلاب اسلامى ايران‌ است كه به قلم استادان ارجمند آقاى دكتر محمدرحيم عيوضى، دانشيار دانشگاه بين‌المللى امام خمينى (قدس سره) و آقاى دكتر محمدجواد هراتى، استاديار دانشگاه بوعلى سينا از اساتيد درس ريشه‌هاى انقلاب اسلامى كه داراى آثار ارزشمندى در حوزه مطالعات انقلاب اسلامى مى‌باشند، نگارش يافته است. اين كتاب شيوه‌اى جديد براى تحليل انقلاب اسلامى است كه در آن تلاش شده تا پيشينه تاريخى انقلاب اسلامى و مسائل بعد از آن در قالب چالش ميان دو الگوى «شبه‌ترقى‌

غرب‌گرا» و «تعالى اسلامى» مورد تحليل قرار گيرد كه نگاهى است براساس رهيافت هويت و استقلال در تحليل مسائل مختلف تاريخ معاصر ايران، به‌ويژه تحولات قبل و بعد از انقلاب اسلامى. افزون بر اين، آينده انقلاب اسلامى و چالش‌هاى پيش‌روى آن نيز از مباحث جديدى است كه در اين كتاب مورد توجه قرار گرفته است.

ويراست دوم، پس از مراحل ارزيابى ازسوى صاحب‌نظران و استادان درس انقلاب اسلامى و ريشه‌هاى آن و برگزارى جلسه نقد و نيز انجام اصلاحات ساختارى و محتوايى ازسوى مؤلفان محترم، آماده شده است.

گروه انقلاب اسلامى معاونت پژوهشى دانشگاه معارف اسلامى ضمن قدردانى از تلاش نويسندگان محترم، از همه اساتيد و صاحب‌نظران از جمله دكتر منوچهر محمدى، حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر محمدجواد نوروزى، دكتر مصطفى ملكوتيان، دكتر يعقوب توكلى، دكتر محمد شفيعى‌فر، آقاى عباس سليمى‌نمين، دكتر مرتضى شيرودى، دكتر على اخترشهر و ... كه با ارسال نظرات خود و شركت در جلسات نقد، ما را در اصلاح و آماده كردن كتاب براى‌ويراست دوم يارى رساندند، تشكر مى‌نمايد. و نيز از ويراستار محترم اميرعباس رجبى و همه همكاران خدمات پژوهشى معاونت پژوهشى دانشگاه معارف اسلامى كه در مراحل مختلف تدوين اين كتاب ما را يارى رساندند، سپاسگزارى مى‌نمايد.

اميدواريم كتاب حاضر اثرى سودمند براى استادان و دانشجويان محترم باشد و فرهيختگان ارجمند نيز با بيان نظرها و ديدگاه‌هاى خود ما را در توليد آثارى مطلوب يارى رسانند.

معاونت پژوهشى دانشگاه معارف اسلامى‌

گروه انقلاب اسلامى‌

نام کتاب : درآمدى تحليلى بر انقلاب اسلامى ايران نویسنده : عيوضى، محمد رحيم؛ هراتى، محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 12
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست